22 – 27. 05.2018 | 33. Dni Sztuki Współczesnej | Białystok
Chór Czarownic, EABS, Wojciech Pszoniak, Polski Teatr Tańca, Białoruski Państwowy Teatr Lalek, Komuna Warszawa, Teatr KTO, Teatr Porywacze Ciał, Krakowski Teatr Tańca i Teatr Chorea to tylko niektórzy artyści, jacy pojawią się w Białymstoku podczas tegorocznych Dni Sztuki Współczesnej. Festiwal odbędzie się po raz 33., w dniach 22-27 maja.
Dni Sztuki Współczesnej, organizowane od 1985 roku, to jedna z czołowych imprez Białostockiego Ośrodka Kultury oraz najstarsze i największe tego typu wydarzenie w regionie. Bazuje na teatrze, ale wzbogacają go także inne, liczne gatunki: sztuki wizualne, muzyka, spotkania z artystami.
Festiwal skierowany jest do osób ceniących odważne i nowatorskie projekty artystyczne, gotowych na spotkania z twórcami o wyraźnej wizji, dyskutującymi z otaczającą rzeczywistością przy wykorzystaniu formy, słowa, dźwięków i nieskończonej wyobraźni.
Mocnym akcentem tegorocznego festiwalu będzie koncert Chóru Czarownic – zespołu ponad 20 śpiewających kobiet i performerek, budzącego silne, czasami skrajne emocje. Chór śpiewa i gra punkowo i awangardowo, ale też lirycznie i dramatycznie, prowadzi opowieść z punktu widzenia kobiet i ich skomplikowanych relacji ze współczesnym światem. Ta opowieść wpisuje się też we współczesne lęki związane ze wzrostem napięć lokalnych i globalnych, ze zmianami społecznymi, odradzającym się nacjonalizmem i faszyzmem w Europie i na świecie. Koncerty Chóru nikogo nie pozostawiają obojętnym, bywają swoistym katharsis dla publiczności oraz artystek i artystów na scenie.
Gościem DSW będzie także Wojciech Pszoniak, wielokrotnie nagradzany wybitny polski aktor teatralny i filmowy. Aktor wystąpi z monodramem „Belfer” belgijskiego dramaturga Jeana Pierre’a Dopagne’a – historią nauczyciela wykładającego literaturę w szkole dla tzw. trudnej młodzieży.
Do Białegostoku przyjedzie gorąco wszędzie oklaskiwany septet EABS. Wrocławska grupa, grająca jazz wyrosły z ducha hip hopu, nagrała niedawno rewelacyjny (i często nagradzany) debiutancki krążek poświęcony twórczości legendy polskiego jazzu, Krzysztofa Komedy – „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)”.
Komuna// Warszawa pojawi się z realizacją, zaliczaną do najważniejszych teatralnych wydarzeń 2017 roku. „Cezary idzie na wojnę” to spektakl, w którym „Popołudnie fauna” Niżyńskiego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii performatywnej.
Warto dodać, że reżyser spektaklu, Cezary Tomaszewski, był nominowany do Paszportów Polityki 2017 w kategorii Teatr.
Wielbicieli teatru tańca ucieszą aż dwa spektakle taneczne.
Pierwszy z nich to „Wesele. Poprawiny” Polskiego Teatru Tańca, w którym spotkają się różne pokolenia Polaków. Pokolenie naszych dziadków i rodziców, którzy są ogniwami łączącymi nas z minionym czasem oraz pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą wielkie doświadczenia, a ważne dla nich daty określa konsumpcja i popkultura. Warto się przekonać, co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce. W spektaklu gościnnie wystąpią białostoccy seniorzy.
Drugi spektakl to „My/Wy” Krakowskiego Teatru Tańca, wyrastający z inspiracji polską techniką tańca współczesnego. Gęstniejące w ostatnim czasie nastroje społeczne posłużyły za punkt wyjścia do zastanawiania się nad specyfiką polskiej wspólnotowości. Twórcy spektaklu zadają pytania, gdzie przebiega granica pomiędzy „za” i „przeciw”? Czy „tak” i „nie” to jedyne możliwe odpowiedzi na pytania/problemy stawiane przez lokalną i europejską rzeczywistość?
Festiwalowym wydarzeniem będzie na pewno spektakl grany w języku migowym (z napisami). „Nie mów nikomu” w reż. Adama Ziajskiego inspirowany jest osobistym doświadczeniem twórców oraz reportażem Anny Goc „Głusza”. O spektaklu pisał Juliusz Tyszka z Teatralny.pl: „…Bez sentymentalizmu, bez epatowania tragizmem ich losu, z czytelnym, pomysłowym uteatralnieniem ich narracji, no i z pozbawieniem nas – normalsów uprzywilejowanej pozycji…”
Po raz pierwszy na DSW zaprezentuje się Białoruski Państwowy Teatr Lalek ze spektaklem „Pensjonat Belvedere” (reż. Matteo Spiazzi). To uniwersalna, zagrana bez słów opowieść w stylu commedii dell‚arte o starszych mieszkańcach pensjonatu, którzy żyją według z góry ustalonego planu, ale i tak wpadają w różne tragiczne lub komiczne sytuacje.
To nie jedyny białoruski akcent na festiwalu.
Teatr Kartonka zaprosi białostoczan do najmniejszego teatru na świecie, czyli Budki Teatralnej na Rynku Kościuszki, gdzie – za przysłowiowy grosik – widzowie sami „uruchomią” spektakl i będą współtworzyć sceniczną opowieść.
Artystki z Teatru Kartonka, Swietłana Bień i Lina Chiesina, poprowadzą także warsztaty rodzinne „Teatr lalek z papieru”, podczas których dzieci i ich opiekunowie poznają „od podszewki” teatr lalek, sprawdzą się w roli dramaturgów, reżyserów i aktorów oraz stworzą własny spektakl.
Dla najmłodszych widzów, w wieku od 1 do 3 lat, przeznaczony jest spektakl taneczny „Blisko” w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak. Na okrągłej scenie (w kręgu życia i wspólnoty) pojawi się dwójka tancerzy, a w jej centrum – matrioszka, symbol macierzyństwa, a zarazem obiekt kryjący w sobie mnóstwo niespodzianek.
Porywacze Ciał pokażą w Białymstoku spektakl „Humanicana”, w skromnej formie opowiadający o sprawach najważniejszych. Brutalność miesza się tu z delikatnością, a troska o losy świata z marzeniami o ucieczce w miejsca, które trudno znaleźć na mapach. Spektakl stawia też rolę widza w zupełnie nowym, zaskakującym świetle. W jakim? Warto się przekonać.
Teatr Chorea przyjedzie ze „Szczeliną”, spektaklem opartym na motywach utworu norweskiego dramaturga Arne Lygre „Zanikam”, fragmentach poezji mistycznej Rumiego i osobistych tekstach aktorów. To opowieść „o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić. (…) To spektakl o naszych lękach i o szukaniu nadziei. O tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej nie z własnego wyboru”.
Walny Teatr w Auli Magna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Pałac Branickich) pokaże swój spektakl „Gould – Wariacje”. Wykorzystywana jest w nim oryginalna technika nadmarionety klawiszowej, w oparciu o naturalnych rozmiarów fortepian koncertowy. Fortepian autorskiej konstrukcji, poprzez wciskanie określonych klawiszy porusza nadmarionetą na wysokości pięciu metrów.
Podczas festiwalu kontynuowany jest także stały cykl – Białostoczanie na DSW. W tym roku, swój autorski, opowiadający o kobiecości spektakl lalkowy „Pobudka”, inspirowany najpopularniejszymi baśniami braci Grimm, zaprezentuje Natalia Sakowicz. Aktorka i tancerka współpracuje na co dzień z warszawskim Teatrem Dramatycznym, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Warszawską Operą Kameralną i teatrami niezależnymi.
Teatr KTO przyjedzie na DSW ze swoim spektaklem ulicznym „Peregrinus”, inspirowanym twórczością poetycką T.S. Eliota. „Peregrinus” to groteskowy moralitet wędrujący przez ulice dzisiejszej cywilizacji. Aktorzy w wielkich, sugestywnych maskach, budują szereg z pozoru zabawnych scen, będących w istocie gorzką satyrą na świat współczesnego Everymana, zawieszony pomiędzy domem, a korporacją. Peregrinus XXI wieku swoją drogę przez życie identyfikuje z drogą do pracy, a konsumpcja staje się dla niego dominującą religią.
Podczas festiwalu warto też zajrzeć do Galerii BOK we foyer kina Forum i klubie Fama, by zobaczyć zdjęcia z ubiegłorocznej edycji festiwalu. „Backstage 2” Aliny Gabrel-Kamińskiej to Dni Sztuki Współczesnej widziane od zaplecza, do którego widzowie raczej nigdy nie mają dostępu.
Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury
Festiwal odbywa się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku
Festiwal realizowany ze środków Miasta Białegostoku
Polecamy:
www.facebook.com/dsw.bialystok, www.dsw.bialystok.pl, www.bok.bialystok.pl
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.