My, nadzy i bezbronni

A gdyby tak zabrać człowiekowi wszystko to, co dała (lub czym obciążyła) człowieka kultura, cywilizacja, procesy socjalizacji? A gdyby tak zapomnieć o wierzchniej warstwie i pokazać to, co pod nią ukryte?

Kim moglibyśmy wtedy być? Jak byśmy wówczas wyglądali?

Fuera de Campo TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA Warszawa

"Fuera de Campo"

Daniel Abreu wraz z tancerzami Teatru Tańca Zawirowania ukazuje człowieka, który stoi, bezbronny wobec życia i świata. Człowiek, który nie może skryć się za tym wszystkim, co otacza go na co dzień. Jest sam. I, rzecz najbardziej dramatyczna, jest sam wobec samego siebie.

Ową bezbronność, emocjonalną nagość obserwujemy w spektaklu patrząc na serię, chwilami pozornie nic nieznaczących, gestów, poprzez, choćby i najdelikatniejszy, ruch. Swym spektaklem "Fuera de Campo" Abreu udowadnia, że każde uczucie, każde najdrobniejsze drgnienie duszy można wyrazić tańcem. "Fuera de Campo" to tylko ludzie, a właściwie ich ciała - brak scenografii, brak kostiumów, brak słów.

Przekazywać złożone prawdy w ten sposób to zadanie co najmniej niełatwe. Trzeba dokładnie wiedzieć, co chce się powiedzieć i znaleźć taki środek wyrazu, by publiczność była w stanie właściwie ten przekaz odczytać. Rzecz jasna, musimy pamiętać o tym, że tego typu spektakle nie są dla każdego widza - zakładam bowiem, że publiczność "Fuera de Campo" to ludzie przede wszystkim pragnący COŚ zobaczyć, poza tym potrafiący to zobaczyć, ponieważ szalenie istotna jest w tym przypadku wyobraźnia. I to taka wyobraźnia, która przekracza pewne, społecznie wyznaczone granice. Przecież dla znacznej części populacji to, co stworzył Abreu byłoby niczym więcej, jak gorączkowym poruszaniem się po scenie (bez widocznego celu) półnagich tancerzy. Ci z bogatszą wyobraźnią ujrzą więcej... Znacznie więcej.

Fuera de Campo TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA Warszawa

"Fuera de Campo"

Obok intrygującej wieloznaczności spektakli, główną zaletą zarówno "Fuera de Campo", jak i pozostałych spektakli Teatru Tańca Zawirowania, są tancerze, którzy doskonale łączą profesjonalizm z pasją. Umiejętności z fantazją. Choćbyśmy nic innego w sztuce nie widzieli, warto ją zobaczyć właśnie dla nich, dla Elwiry Piorun, Bartosza Figurskiego, Karoliny Kroczak, Szymona Osińskiego. Ogromną przyjemność stanowi oglądanie ludzi świadomych możliwości i plastyczności swojego ciała. Oglądanie sposobu, w jaki się poruszają i jak akcentują najlżejsze emocje.

Kaja Owczarczyk
Teatralia Warszawa
6 kwietnia 2010

Teatr Tańca Zawirowania w Warszawie
"Fuera de Campo"
("Poza kadrem")
choreografia: Daniel Abreu
obsada: Elwira Piorun, Bartosz Figurski, Karolina Kroczak, Szymon Osiński
premiera: 25 marca 2010 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP