Kalejdoskop
Po Jerzym Grzegorzewskim można było spodziewać się oryginalnych scenografii, wykorzystujących codzienne przedmioty, ciekawych opracowań tekstu i pomysłowych rozwiązań reżyserskich. Dlatego też książka "Planeta Grzegorzewski", z cyklu Kronik Teatru Narodowego, samym tytułem zachęca do sięgnięcia po nią i zapoznania się z jej treścią.
To przegląd trzech sezonów teatralnych (2000-2003) pod kątem twórczości Grzegorzewskiego. Kronika obfituje w zdjęcia z przedstawień. Prezentują one szczegóły scenografii i projekty kostiumów. Fotografie te zachęcają do zagłębienia się w szczegóły dotyczące spektakli i intrygują. Bardzo ciekawi wykorzystanie rozmaitych rekwizytów, które pozornie nie przystają do znanych przedstawień.
Ale wydawnictwo to nie jest tylko albumem. Mnóstwo w nim różnych smaczków. Można poczuć się wyjątkowo oglądając rozmaite szkice, rysunki czy projekty kostiumów. Rzadko spotkamy się z takimi ciekawostkami - elementami, które prowadzą do ostatecznej wersji, którą potem możemy obserwować na scenie. Fragmenty przygotowań, które zazwyczaj nie wychodzą poza ściany pracowni.
Jednak oprócz obrazków w książce pojawia się również bardzo ciekawa warstwa tekstowa, jak choćby wywiady z aktorami (Beatą Fudalej czy Jerzym Radziwiłowiczem) na temat Grzegorzewskiego, współpracy z nim, jego koncepcji, pracy nad spektaklami. Interesującym wprowadzeniem, pogłębieniem wiedzy o tym wybitnym twórcy jest tekst Grzegorza Niziołka pt. "Coś, co zginęło, szuka tu imienia" (także w wersji angielskiej). To analiza dokonań i podsumowanie twórczości artysty.
Oprócz zdjęć ze spektakli znaleźć można też ich dokładne metryczki. To swoista ściąga, w której można znaleźć wszelkie informacje dotyczące obsady, różnych zmian, które nastąpiły w trakcie, gdy spektakl znajdował się na afiszu. Dodatkiem jest zestawienie recenzji, które ukazały się w różnych gazetach. Ukazanie przedstawień z różnorakich perspektyw, przybliża nawet te nieznane.
Nie sposób wymienić wszystkiego co w tej publikacji atrakcyjne. Na końcu znaleźć można zdjęcia całego zespołu aktorów, statystyki dotyczące przedstawień czy techniczne dane scen Teatru Narodowego.
Poza wszystkim to jednak frapująca książka, która odsłania niedostępne dla każdego oblicze stołecznego teatru. Przejrzyste i subtelne wydawnictwo, w którym można znaleźć coś dla siebie.
Dominika Skwiercz
Przysposobienie Krytyczne (Trójmiasto)
16 lutego 2010
Wydawnictwo Teatru Narodowego
"Planeta Grzegorzewski"
Redakcja: Małgorzata Piekutowa, Agnieszka Berlińska
Projekt graficzny: Leszek Bielski
Warszawa 2004.