zwyk豉 czcionka wi瘯sza czcionka drukuj
szukaj

Porcelana i koci pazur

Dominika Osta這wska jest zagadkow postaci polskiej sceny artystycznej. Jak bardzo ambiwalentn, mo積a przekona si w pr鏏ie konkretyzacji jej wizerunku publicznego. Ile twarzy posiada jej wsparte wielkim talentem aktorstwo? Mn鏀two! Przyjrzyjmy si dw鏔 z nich...

Oblicza niekt鏎ych ludzi s tak charakterystyczne, 瞠 mimowolnie identyfikujemy je z okre郵onym typem osobowo軼i. Z tej perspektywy oryginaln powierzchowno嗆 Osta這wskiej zawsze uto窺amia豉m z obrazem porcelanowej lalki, o urodzie tak kruchej i delikatnej, 瞠 w istocie swej efemerycznej. Nie dziwi zatem fakt, 瞠 re篡serzy cz瘰to obsadzaj j w rolach kobiet uleg造ch, przyt這czonych otoczeniem, zniewolonych przez m篹czyzn.

Tak widzimy j w "ζgodnej" Mariusza Treli雟kiego, b璠帷ej adaptacj dzie豉 Dostojewskiego (穎na, kt鏎a pope軟ia samob鎩stwo), "Zdaniem Amy" Mariusza Grzegorzka, prezentowanego najpierw na deskach warszawskiego Teatru Powszechnego (2001), w dwa lata p騧niej za w Teatrze Telewizyjnym, gdzie aktorka wciela si w rol tytu這wej Amy, 篡j帷ej w cieniu swej matki, nast瘼nie w obj璚iach zdradzaj帷ego j m篹a. Cierpi帷 kobiet nie czeka 瘸dna rekompensata od losu, jedynie 鄉ier, nic wi璚ej. Bardzo dojrza造 warsztat artystyczny Osta這wska zaprezentowa豉 w znakomitym "Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego z 2001 roku. Film ten przeszed do historii kina nie tylko jako symptom pewnego prze這mu w tematyce podejmowanej przez re篡sera do tej pory lubuj帷ego si w poetyce folklorystyczno-mitycznej, ale tak瞠 jako jedno z wybitniejszych dzie kinematograficznych m闚i帷ych o Holokau軼ie. Zdobywczyni "Z這tego Or豉" za najlepsz rol kobiec zagra豉 砰d闚k Regin ukrywan w czasie wojny przez bezdzietne ma鹵e雟two. Symbolem olbrzymiego dramatu kobiety, kt鏎ej odebrano pr鏂z godno軼i, tak瞠 i dziecko, s ciemno軼i szafy, kt鏎e momentami rozprasza prze鈍it 鈍iat豉 wydobywaj帷ego si z pokoju.

Dominika Osta這wska

Rewersem tego wizerunku jest - kontrastuj帷y z kruchym obliczem bezwolnej niewie軼iej marionetki - konterfekt kobiety twardej, stanowczej, niezawis貫j w swych decyzjach, a przez to po膨danej przez m瘰kie grono. Taki pazur pokazuje artystka w spektaklu "妃ier za 鄉ier, czyli dobry ch這piec" autorstwa Marka Bukowskiego (2000), gdzie jako bezwzgl璠na pani prokurator nap璠za 郵amazarnie tocz帷e si 郵edztwo w sprawie morderstwa. Na d逝go w pami璚i mi這郾ik闚 teatru zapad r闚nie popisowy duet, kt鏎y stworzy豉 z Januszem Gajosem w przedstawieniu "Norymberga" Waldemara Krzystka (2006). Osta這wska wesz豉 tam w rol bezkompromisowej i dociekliwej dziennikarki Hanki, badaj帷ej spraw fikcyjnie zg豉dzonego pu趾ownika, dzia豉j帷ego w peerelowskim kontrwywiadzie, kt鏎y w zamian za ocalenie dosta propozycj wsp馧pracy z przedstawicielami aparatu w豉dzy komunistycznej w Polsce. Jedn z wyrazistszych kreacji w dorobku tw鏎czym Osta這wskiej jest Ma豉 - 穎na m這dego gniewnego polskiej poezji lat 60. w "Wojaczku" Lecha Majewskiego (1999) i posta Wiktorii wpisana w kadry filmu "Warszawa" Dariusza Gajewskiego (2003). Kobiety z obu dzie to osobowo軼i niez這mne, do鈍iadczone przez 篡cie, podejmuj帷e ci庵陰 batali w imi uczu. Pierwsza walczy o swego m篹a, o jego 篡cie, druga, przypadkowa outsiderka z hippisowskim rodowodem tu豉 si po 鈍iecie w poszukiwaniu sensu, celu.

Spo鈔鏚 wielu twarzy scenicznych odtw鏎czyni roli Ewy Bielskiej z "Historii mi這snych" ceni wszystkie, mimo to magnetyczn si喚 posiada ta jedna, kontrastuj帷a z niewinno軼i, kt鏎 przypisujemy aktorce, widz帷 j na scenie b康 na ekranie. Najbardziej bowiem urzekaj帷y w grze aktorskiej Dominiki Osta這wskiej jest 闚 paradoks, niewsp馧mierno嗆 zrodzona z tego, kogo widzimy, a jaki charakter prezentuje. Prawdziw sztuk jest zagra bia貫go i czarnego 豉b璠zia jednocze郾ie...

Anna Ko這dziejska
Teatralia Tr鎩miasto
18 lutego 2011

40. urodziny Dominiki Osta這wskiej.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP