zwykła czcionka większa czcionka drukuj
szukaj

W typach gombro, pustce domu tlen wdychając

W tym roku nie dane było mi uczestniczyć we wszystkich pokazach kolejnych Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych, ale fakt ten w ogóle nie wpłynął na ugruntowane przez poprzednie lata zdanie, że przedsięwzięcia teatrów offowych na Pomorzu mają się dobrze, a z roku na roku - coraz lepiej. Dostrzegalna linia rozwoju grup, które zdołały na stałe wkomponować się w kalendarz wydarzeń na trójmiejskiej scenie teatralnej splotła się z aktywnością tych dopiero poznających arkana sztuki aktorskiej. Rok temu prym wiodło Chojnickie Studium Rapsodyczne i Krzysztof Grabowski, tymczasem Anno Domini 2012 należał do Przemysława Gąsiorowicza i Amarei.

Spektakl gościnny pierwszego z wykonawców - zdobywcy nagrody zeszłorocznego Windowiska dla najlepszego aktora - to prawdziwy popis artystyczny, odznaczający się skrojoną na miarę potrzeb monodramu dynamiką sceniczną, przemyślanym konceptem transformacji poszczególnych wcieleń wykonawcy wpasowującego się w ramy groteski konkretnych utworów Gombrowicza. Każdy z "typów gombro" prezentowanych na scenie jest unikalny, jedyny w swoim rodzaju - nawet, gdy Gąsiorowicz sięga po postaci dobrze nam znane, w których odnajdujemy portrety osobowościowe zaczerpnięte z "Ferdydurke", "Kosmosu" czy wielokrotnie eksploatowanego przez instrumentariuszy teatralnych "Ślubu". Wybitny poziom spektakl zawdzięcza wspaniałemu warsztatowi aktorskiemu - Gąsiorowicz, jak mało kto, obłaskawia Gombrowicza, nie daje mu nad sobą zapanować, nie pozwala postawić nad sensem zgłębiania formy globalnego znaku zapytania.

IV Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych GDAŃSK

Teatr Amareya zaprezentował najświeższy owoc swej pracy twórczej - "Pusty dom". Grupa ta, łącząca współczesne techniki tańca z wyrastającymi z kulturowych korzeni - między innymi butoh czy tańca afrykańskiego, sugestywnie operując kinetyką sceniczną, każdym gestem, a także ascetyczną, współgrającą z symboliką spektaklu scenografią i kostiumami - stworzyła na oczach widzów niezwykle wymowny obraz: nakreślone cielesnym spazmem, paroksyzmem bólu i gwałtownym ruchem wyobrażenie pustki, braku, karlejącej, rachitycznej nici międzyludzkiego zrozumienia. Artystki, Katarzyna Pastuszak i Agnieszka Kamińska, wykreowały poruszającą, szarpiącą struny wewnętrznej wrażliwości odbiorcy mozaikę kontrastów. Przykłady można mnożyć, jednak szczególnie wyrazisty jest jeden. Powab i delikatność francuskiej solistki "głaszczącej" wokalnie widzów zaburza jej nagła metamorfoza w pozbawioną gracji, naładowaną agresją młodą gniewną, rzucającą się w rytm głośnej, dudniącej muzyki. "Pusty dom" Amarei to sanktuarium pustki, ziejącej chłodem jego budowniczemu - człowiekowi - prosto w twarz. Kontakt z przedstawieniem rodzi wiele refleksji, ale pozostawia widza zaledwie w przedsionku interpretacyjnym - drzwi musi bowiem otworzyć sobie sam.

Słuszne oklaski zebrało także przedstawienie gdańskiego Teatru Zespołu Szkół Budowlano-Architektonicznych, którego fundamentem dramaturgicznym był tekst Iwana Wyrypajewa "Tlen". Zreinterpretowany i zaktualizowany dekalog na tle obsesyjnej miłości w perspektywie rosyjskiego twórcy został tu ciekawie przedstawiony w toku poszczególnych etiud. Olbrzymi wkład w jakość spektaklu mieli przede wszystkim sami wykonawcy, zwłaszcza niezwykle energiczny narrator, który nadawał rytm całej sztuce. Wymowa "Tlenu", niepozostawiającego odbiorcy żadnych złudzeń co do natury człowieka i jego przyszłości, zbiegła się z przykrym faktem likwidacji szkoły, a tym samym teatru, który współtworzą jej uczniowie.

Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych każdorazowo mają coś z posiedzenia rodzinnego. I nie wynika to jedynie z kameralnego wnętrza siedziby Klubu Winda, wypełnionego fotelami i kanapami, na których można się wygodnie umościć czy niewielkich rozmiarów sceny i widowni, sprzyjającej integracji. Kluczowym jest tu fakt, że Gdański Archipelag Kultury wytworzył swoistą wspólnotę przedsięwzięć artystycznych, które podziwiać i oglądać możemy, jak w familijnym albumie, co roku na Windowisku czy STTN-ach właśnie. Offowo, ale na wysokim poziomie - nie sposób nie pogratulować!

Anna Kołodziejska
Teatralia Trójmiasto
Nr 13 (13)
2 kwietnia 2012

Przemysław Gąsiorowicz
"Gombrotypy"
reżyseria: Patrycja Radkowiak
scenariusz: Przemysław Gąsiorowicz
scenografia: Patrycja Radkowiak
oprawa muzyczna: Patrycja Radkowiak
obsada: Przemysław Gąsiorowicz
premiera: 15 października 2005 r.

Teatr Amareya (Gdańsk)
"Pusty dom"
pomysł, reżyseria: Agnieszka Kamińska
choreografia: Wykonanie Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska
muzyka: Agnieszka Kamińska, Jacek Stromski
konsultacje: Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska
teksty: Katarzyna Pastuszak
kostiumy: Teatr Amareya
światła: Teatr Amareya
premiera: 27 listopada 2011 r.

Teatr Zespołu Szkół Budowlano - Architektonicznych (Gdańsk)
"Tlen"
na podstawie dramatu Iwana Wyrypajewa
gitara i opracowanie muzyczne: Wojtek Wolański
oprawa plastyczna: Elwira Małgorzata Kowalewska
obsada: Tatiana Bykowa, Michał Czapliński, Dominik Gałązka, Marta Karnat, Magda Lebida, Dagmara Lemecha, Jan Orszulak, Sebastian Szczepaniuk, Ola Trawińska, Mikołaj Włodarczyk

IV Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych, 23-25 marca 2012 r., Gdańsk

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP