zwyk豉 czcionka wi瘯sza czcionka drukuj
szukaj

Theatrum "digitalizium"

We wsp馧czesnym teatrze na przestrzeni kilku ostatnich lat zaobserwowa mo積a ekspansj technologizacji i wykorzystywania r騜norodnych 鈔odk闚 multimedialnych w spektaklach. Kiedy owe rozwi您ania scenograficzne dopiero co wyl璕a造 si na naszych scenach, traktowali鄉y je jako onie鄉ielaj帷 percepcj widza innowacj, prawdziwy milowy krok w sposobie obrazowania i interpretowania rzeczywisto軼i scenicznej jednocze郾ie. Dzi ju nikogo nie dziwi wy鈍ietlany na 軼ianie kr鏒ki film, projekcja, napis czy obraz na ciele aktora. W obliczu tych transformacji rodzi si pytanie, w jakim kierunku ewoluowa teatr i czy 軼ie磬a wsp馧graj帷a ze wsp馧czesnym post瘼em w dziedzinie techniki i cyfryzacji jest dla niego najlepszym traktem? Dzi ponad po這wa spektakli zasadza si na koncepcji wsp馧istnienia 鈍iata kreowanego przez aktor闚 i przekaz multimedialny. Czasami mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 re篡serzy i inscenizatorzy widz w tym jedyny spos鏏 w przyci庵ni璚iu uwagi widza i regu喚 atrakcyjno軼i spektaklu w kontek軼ie odbiorcy masowego. Warto zastanowi si, czy ta forma teatralna, w kt鏎ej wykorzystana jest digitalizacja nanosi na siatk asocjacyjn widza nowe tre軼i, czy te po prostu jest czym wt鏎nym, zast瘼czym, wyr璚zaj帷ym aktor闚 z manewr闚 na polu ekspresji i interpretacji. Zach璚am do refleksji na temat tych i innych zagadnie, zw豉szcza w kontek軼ie relacji recenzenckich, kt鏎e oscyluj wok馧 przedstawie wykorzystuj帷ych najnowsze zdobycze techniki: "Fatal error" w krytycznej optyce Anny Petyni czy "Talking head" i "Cin幦atique" - zrelacjonowanych przez Ann Dud. Digitalizacja czy teatr? - oto jest pytanie!

Anna Ko這dziejska
Redaktor wydania
Nr 17 (17)
30 kwietnia 2012

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP