Trafiony - zatopiony?
Ilo¶æ ¶miechu jest dok³adn± miar± dobrej rozrywki. A na przedstawieniu "Polowanie na ³osia" Teatru Dramatycznego z Bia³egostoku publiczno¶æ bawi³a siê doskonale, co jest chyba najwa¿niejszym wyznacznikiem sukcesu w przypadku spektaklu komediowego.
W koñcu mamy karnawa³. A ludzie lubi± siê ¶miaæ i dobrze bawiæ, o czym ¶wiadczy szybko¶æ, z jak± rozesz³y siê bilety na pi±t± edycjê Katowickiego Karnawa³u Komedii. Jak co roku festiwal cieszy siê ogromnym powodzeniem i zainteresowaniem. Sale wype³niaj± siê po brzegi mimo odstraszaj±cych styczniowo-lutowych mrozów. Widocznie teatr nie tylko przyci±ga i hipnotyzuje, ale te¿ rozgrzewa.
Komedie Micha³a Walczaka spe³niaj± obie funkcje w równym stopniu. Dramatopisarz, re¿yser, autor znany ze znakomitych one-man show Rafa³a Rutkowskiego i tym razem nie zawiód³. Stworzy³ sztukê ³±cz±c± ró¿ne konwencje i gatunki. Nowoczesno¶æ, która reprezentowana jest przez Elizê, m³od± psycholog, kontrastuje z peerelowskimi nawykami jej ojca. Dziewczynie, feministce cytuj±cej Eliadego i Fromma, daleko do spaczonego przez wojny Romualda, który nie przebiera w s³owach i upija siê w trymiga. Ale z drugiej strony zasady i formu³ki psychologiczne, które Eliza zna na pamiêæ, trudno zastosowaæ w ¿yciu. W pewnym momencie gubi siê w swoich m±dro¶ciach i pozwala, by o wyborze mê¿czyzny zadecydowa³ rzut monet±. Tacy s± w³a¶nie Polacy, po czê¶ci nowocze¶ni i zapatrzeni w Zachód, a po czê¶ci staro¶wieccy i za¶ciankowi. I tak nasz kraj ukazuje Walczak w swej sztuce. Z ³±czenia konwencji wynikaj± wiêc g³êbsze sprawy.
Jaki natomiast jest cel wi±zania lekkiej i nieco wulgarnej komedii z tragedi± i rozstaniem ma³¿onków? Trudno dociec, gdy¿ nie chodzi tu bynajmniej o groteskê. Przecie¿ scena, w której wychodz± na jaw zdrady matki Elizy, bêd±ce powodem rozstania z mê¿em, wcale nie sprawia, i¿ sztuka staje siê groteskowa. Te powa¿ne sprawy zwi±zane tak¿e z morderstwem, jakiego dopu¶ci³ siê Romuald, ni to smuc±, ni wzruszaj±, a tylko odstaj± od lekkiego i przyjemnego, aczkolwiek s³odko-gorzkiego w przes³aniu widowiska.
"Polowanie na ³osia" to jednak przede wszystkim znakomite aktorstwo. Agnieszka Mo¿ejko-Szekowska (Eliza) i Rafa³ Olszewski (Konrad) wcielaj± siê w m³odych i wykszta³conych ludzi, którzy tworz± szalony i mo¿e nieco zbyt ha³a¶liwy zwi±zek. Ale oboje buduj± wyraziste postaci. Ona - kobiety pewnej siebie i twardo st±paj±cej po ziemi, on - miêczaka i tchórza, który wci±¿ pragnie powrotu do kobiecego/matczynego ³ona. Znakomicie wypada tak¿e wystêpuj±cy go¶cinnie Piotr Cyrwus. Du¿a czê¶æ widzów zapewne po raz pierwszy zobaczy³a aktora w innym wcieleniu ni¿ s³ynny Rysio z serialu "Klan". A postaæ, w któr± wciela siê Cyrwus, daje mo¿liwo¶æ zaprezentowania aktorskich umiejêtno¶ci. Jego bohater, Jaros³aw Past, by³y kochanek i terapeuta Elizy, m±ci w ¿yciu narzeczonych, ledwo uchodzi z ¿yciem po próbie morderstwa, by podczas ironicznego zakoñczenia odej¶æ w ³asce chwa³y.
Nieco gorzej ma siê scenografia, która sk³ada siê z wnêtrza mieszkania oraz gêsto ustawionych choinek. Wiêksza czê¶æ akcji rozgrywa siê w czterech ¶cianach prowizorycznie wyposa¿onego domu, a dekoracje czy ustawienie aktorów zmieniaj± siê, gdy ga¶nie ¶wiat³o. Zw³aszcza w drugiej czê¶ci przedstawienia do¶æ czêsto przychodzi widzom siedzieæ w mroku. Ale ¿ywio³owa akcja i zabawne dialogi wynagradzaj± to z nawi±zk±.
O spektaklu mo¿na wiêc powiedzieæ, ¿e dobrze wpasowa³ siê w karnawa³owy, czyli rozrywkowy klimat Katowickiego Karnawa³u Komedii. A skoro trafiony, to i zatopiony.
Katarzyna G³owacka
Teatralia ¦l±sk
Nr 5 (5)
6 lutego 2012
Teatr Dramatyczny im. A. Wêgierki (Bia³ystok)
Micha³ Walczak
"Polowanie na ³osia"
re¿yseria: Grzegorz Chrapkiewicz
scenografia: Dawid Za³êski
opracowanie muzyczne: Maciej Makowski
re¿yseria ¶wiate³: Olaf Tryzna
obsada: Rafa³ Olszewski, Agnieszka Mo¿ejko-Szekowska, Piotr D±browski, Dorota Radomska, Piotr Cyrwus
premiera: 22, 23 pa¼dziernika 2010 r.
V Katowicki Karnawa³ Komedii, Katowice, 25 stycznia - 5 lutego 2012 r.