Mi³osna kostka Rubika
Klasyczne komedie nie goszcz± tak czêsto w repertuarach wspó³czesnego teatru, a tematycznie ci±¿± przewa¿nie ku komediodramatowi lub grotesce. Wyre¿yserowanie dobrej komedii i zagranie jej przez zespó³ aktorski to nie lada wyczyn, gdy¿ bardzo ³atwo w nich wpa¶æ w bana³, trywialno¶æ b±d¼ wymuszon± ¶mieszno¶æ. Jednak nie w przypadku "Seksu dla opornych" w Teatrze Wybrze¿e. Przedstawienie to stanowi zetkniêcie siê dwóch biegunów - doskona³ego warsztatu artystycznego, zarówno twórcy, jak i wykonawców, oraz znakomitego tekstu, który we wcieleniu scenicznym po prostu iskrzy³.
Kiedy zbli¿a siê ¶wiêto zakochanych (które znakomicie zaadaptowa³o siê w naszej rodzimej obyczajowo¶ci), media, zw³aszcza te zwi±zane z biznesem kinematograficznym, prze¶cigaj± siê w cukrzeniu sw± ofert± zapatrzonym w siebie parom. Prawda jest taka, ¿e od nadmiaru s³odyczy mo¿na dostaæ md³o¶ci i brzydziæ siê kompletnie nieprzystaj±cymi do realiów obrazami wyidealizowanych zwi±zków. W Teatrze Wybrze¿e, na sopockiej Scenie Kameralnej, niedawno mia³ sw± premierê "Seks dla opornych". A skoro na tapecie walentynki, to naprawdê warto wybraæ siê na tê fantastyczn± sztukê. Satysfakcja gwarantowana, a i ramy rzeczywisto¶ci po jej obejrzeniu pozostaj± nadal w nienaruszonych proporcjach.
Krystyna Janda w wywiadzie udzielonym "Wybrze¿om" historiê opowiedzian± w swoim spektaklu okre¶la jako powszechn±, bohaterów za¶ jako "nieg³upich, niekonwencjonalnych, niechc±cych ¿yæ i kochaæ byle jak"1. Barbara i Karol s± bowiem przedstawicielami pokolenia, które powierzchownie nazwaæ mo¿na by spe³nionym ¿yciowo. Powierzchownie, bo jedynie na pierwszy rzut oka. Postanawiaj± zatem spêdziæ ze sob± czas i podreperowaæ swój zwi±zek. Posi³kuj±c siê poradnikiem maj±cym za zadanie reanimowaæ namiêtno¶æ w zwi±zku, Barbara nak³ania ma³¿onka do uczestniczenia we wskazanych w ksi±¿ce grach terapeutycznych. Niechêtnie nastawiony do tego Karol musi prze³amaæ swój wstyd, by np. móc opowiadaæ o swoich najskrytszych fantazjach erotycznych. Efekt tych konfrontacji jest jeden - ¶miech na widowni i ma³¿eñskie przepychanki s³owne na scenie.
Zminimalizowana przestrzeñ sceniczna, ograniczaj±ca siê do jednego wnêtrza (wynajêtego przez parê ma³¿eñsk± pokoju hotelowego), potêguje odczucie napiêcia, jakie wzmaga siê miêdzy bohaterami z minuty na minutê. Gorycz przelewana jest z naczynia do naczynia, a pi³eczka argumentacyjna dos³ownie odbija siê od ¶cian. Obna¿one zostaj± skrywane dotychczas rozczarowania, pretensje, indywidualne lêki ma³¿onków, wreszcie stereotypy my¶lowe, jakimi do tej pory siê kierowali. Cztery ¶ciany apartamentu to swoista pralnia ma³¿eñskich brudów. Barbara i Karol tak d³ugo maltretuj± siê wzajemnie, a¿ osi±gaj± pu³ap oczyszczenia, gdy¿ magiczne s³owo "rozwód" jest jedynie zawieszeniem akcji, nie ma natomiast ¿adnych znamion performatywu.
Mówi±c o przedstawieniu, nie sposób nie wspomnieæ o kluczowym jego elemencie - grze wykonawców. Duet Kolak i Baka to znakomite po³±czenie wirtuozerii aktorskiej. Ujmuj±ca swoboda ewokowana najmniejszym gestem, s³owem (w wykonaniu Kolak przeurocze jest nawet siarczyste przeklinanie), stwarza w odbiorcy prze¶wiadczenie, ¿e w³a¶ciwie nikt inny lepiej nie odnalaz³by siê w tej roli.
Sztuka Jandy nie pozostawia z³udzeñ - nie ma idealnych zwi±zków. Ale prawdê powiedziawszy, maj±c na uwadze w³asne do¶wiadczenia, wcale nie chcieliby¶my us³yszeæ takiej konstatacji. Lepsza wyboista twarda rzeczywisto¶æ ni¿ pryskaj±ca w mgnieniu oka mydlana bañka u³udy. Nawet kosztem ¶wiadomo¶ci, ¿e partnerskie perturbacje s± niczym kostka Rubika. Konfiguracja interpersonalna zbli¿ona do harmonii jest mo¿liwa do osi±gniêcia jedynie na drodze kompromisów, przetasowañ charakterów, po¶wiêceñ. Mi³o¶æ, innymi s³owy.
Anna Ko³odziejska
Teatralia Trójmiasto
Nr 6 (6)
13 lutego 2012
1 http://static.teatrwybrzeze.pl/repository/work/doc/11664_1_PUBLISHED.pdf
Teatr Wybrze¿e (Gdañsk), Teatr Polonia (Warszawa)
Michele Riml
"Seks dla opornych"
przek³ad: Hanna Szczerkowska
re¿yseria: Krystyna Janda
scenografia: Maciej Maria Putowski
kostiumy, asystent scenografa: Ewa Ratkowska
re¿yseria ¶wiat³a: Adam Czaplicki, Adam K³osiñski
obsada: Dorota Kolak (Barbara), Miros³aw Baka (Karol)
premiera: 20 stycznia 2012 r.