Niebezpieczny zwi±zek
Nadchodz± walentynki. Chcemy czy nie, zalewaj± nas czerwieñ i pazerno¶æ handlowców. Czujemy przymus, by ukochanym osobom w³a¶nie podczas tych dwudziestu czterech godzin okazaæ uczucia silniej ni¿ na co dzieñ.
Jak mus, to mus. Zaprosi³em Melpomenê na kolacjê, ¿eby pokazaæ jej, ¿e mi na niej zale¿y. Na pocz±tku sz³o ¶wietnie. Zesz³a na dó³, ukazuj±c siê w najpiêkniejszych dekoracjach. Ol¶niewaj±ca. Jednak ju¿ w taksówce zaczê³a mówiæ o problemach w pracy. Podobno w ca³ej firmie "Sztuka" przechodz± restrukturyzacjê pod has³em "postmodernizm". Melpomena jest rozdarta. Podoba³a jej siê bezpieczna praca w starym systemie. Mog³a opowiadaæ wzruszaj±ce historie od pocz±tku do koñca. Ale jednak nowe perspektywy s± równie¿ kusz±ce. Operowanie multimediami, strzêpkowa narracja, polityczne zaanga¿owanie, odej¶cie od wielkich tematów i bohaterów. Melpomena jest podekscytowana, ale tak¿e martwi siê, czy poradzi sobie w nowych warunkach.
W restauracji chcia³em, by atmosfera by³a trochê milsza. Chcia³em porozmawiaæ o mi³o¶ci. W koñcu to walentynki. Zacz±³em mówiæ, jak bardzo jest dla mnie wa¿na i jak czêsto o niej my¶lê. Ale Melpomena wyt³umaczy³a mi, ¿e to nie jest dla niej ³atwy temat. - "Czy tobie siê wydaje, ¿e to takie proste? Dwie po³ówki jab³ka? Mo¿e za czasów Szekspira" - oburzy³a siê. - "Je¶li chcesz ze mn± dzi¶ rozmawiaæ o mi³o¶ci, musisz znaæ nie tylko Pascala, Cycerona czy Bibliê. S± jeszcze Freud, Foucault, de Beauvoir, Derrida. Czy ty w ogóle s³ysza³e¶ o Judith Butler?" - zapyta³a. U¶miechn±³em siê zmieszany i zamówi³em deser. Na os³odê gorzkich przemy¶leñ.
W drodze powrotnej t³umaczy³a mi, ¿e choæ nieobce s± jej wp³ywy feministyczne, to ja musia³em zap³aciæ rachunek. Bo u niej w bran¿y wieczny kryzys, nie ma pieniêdzy, nikt nie szanuje tego, co robi. Pomy¶la³em, ¿e wejdê na górê, ale Melpomena powiedzia³a, ¿e nie jest pewna, czy tego chce. Tak jak nie jest pewna niczego we wspó³czesnym ¶wiecie. Teatr to jednak niewdziêczna kochanka.
W dzisiejszym numerze spektakle o dojrza³ej mi³o¶ci: "Seks dla opornych" z Teatru Wybrze¿e i "Kaskada" z Teatru Jaracza recenzuj± Anna Ko³odziejska i Agata Wlaz³o. O braku uczuæ na rynku pracy sportretowanym przez Micha³a Kmiecika w "¦mierci Pracownika" pisze Patrycja Kowalczyk, a o mi³o¶ci Marie Sk³odowskiej-Curie do nauki ukazanej w paryskim spektaklu "Madame Curie" opowiada Pawe³ Zapendowski.
Mateusz Ja¿d¿ewski
Redaktor wydania
Nr 6 (6)
13 lutego 2012