zwyk豉 czcionka wi瘯sza czcionka drukuj
szukaj

M這do嗆-Teatr

Og鏊nopolska Konferencja Naukowa Forum M這dego Teatru, organizowana w ramach Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie, w tym roku odbywa豉 si pod has貫m "M這do嗆-Teatr". Wyst徙ienia w jej ramach by造 bardzo r騜norodne i pokaza造, o jak wielu aspektach m這do軼i mo積a m闚i w kontek軼ie teatru.

Konferencj uroczy軼ie otworzy豉, witaj帷 przyby造ch, profesor El瘺ieta Rzewuska, kierownik Zak豉du Teatrologii UMCS, kt鏎y by jednym z organizator闚 spotkania. Jako pierwszy sw鎩 referat, dotycz帷y kategorii m這do軼i w teatrze, wyg這si doktor Jaros豉w Cymerman z tego samego zak豉du. By wprowadzi w temat, przywo豉 kilka fakt闚 historycznych, m闚i mi璠zy innymi o obalonym ju dawno stereotypie, 瞠 m這do嗆 to jedynie czas nauki i zdobywania kolejnych do鈍iadcze. Nasza historia zna wiele przypadk闚 "m這dych zdolnych", utalentowanych ludzi w m這dym wieku zmieniaj帷ych teatr. Jako przyk豉d pojawi這 si tu kilka nazwisk wielokrotnie nagradzanych m這dych dramaturg闚. Anita Czerwi雟ka z Uniwersytetu 奸御kiego w Katowicach bardzo oryginalnie i zupe軟ie inaczej spojrza豉 na zagadnienie m這do軼i, odnosz帷 si do postaci Arlekina w komedii dell'arte. Postawi豉 pytanie: m這do嗆 czy do鈍iadczenie? Przypomnia豉, 瞠 komedia dell'arte narodzi豉 si z potrzeby m這dzie鎍zego buntu, zak豉da豉 du膨 doz improwizacji, inwencji oraz 鈍ie穎軼i, natomiast posta Arlekina charakteryzowa豉 si niedojrza這軼i, naiwno軼i, mentalno軼i dziecka - by豉 wi璚 uosobieniem cech stereotypowo wi您anych z m這do軼i. Kolejne wyst徙ienie zatytu這wane "M這do嗆 nie zwyk豉 si trapi cierpieniem - dzieci w sztukach audiowizualnych" Kingi Panasiuk, doktorantki UMCS, dotyczy這 tematu obecno軼i dzieci w dzie豉ch m.in. Eurypidesa czy Passoliniego.

Og鏊nopolska Konferencja Naukowa Forum M這dego Teatru pt. 'M這do嗆-Teatr' LUBLIN

Jedn z najciekawszych prezentacji okaza si referat "M這dy wayang" Marianny Lis z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Prelegentka opowiedzia豉 o ma這 znanym w Polsce teatrze indonezyjskim, okre郵anym jako wayang, i jego odmianach - zar闚no tych tradycyjnych, jak i bardzo wsp馧czesnych i innowacyjnych. Teatr ten zwi您any jest z histori Jawy, du篡 wp造w na jego rozw鎩 mia豉 religia. Jego najstarsz form - wayang beber - trudno dzi okre郵i jako form teatraln, poniewa by豉 po陰czeniem recytacji i obraz闚 malowanych na kilkumetrowych zwojach. Kolejne odmiany to wayang kulit, czyli teatr cieni, oraz wayang golek - teatr z u篡ciem drewnianych lalek w otwartej przestrzeni. Formy indonezyjskiego teatru mocno zmieni造 si w latach 80. XX wieku, gdy zacz皻o wprowadza do spektakli o鈍ietlenie oraz nowe instrumenty. Jednym z najbardziej oryginalnych teatr闚 przybli穎nych przez Mariann Lis by teatr wayang hip-hop, kt鏎y wykorzystywa muzyk tego rodzaju, dzi瘯i czemu udawa這 mu si skutecznie dociera do m這dego widza. Przywo豉ny zosta tak瞠 wayang pasir, gdzie opowie嗆 toczy si poprzez obrazy rysowane na 篡wo na piasku. Co ciekawe, indonezyjskie spektakle potrafi trwa ca陰 noc, a ludzie ch皻nie je ogl康aj, nawet mimo braku miejsc siedz帷ych.

Jeszcze inaczej kwesti m這do軼i potraktowa豉 Olga Maciupa w referacie dotycz帷ym festiwalu Drabyna, organizowanym we Lwowie (w zast瘼stwie nieobecnej autorki referat wyg這si豉 Katarzyna Myszak). Celem festiwalu pocz徠kowo by豉 integracja m這dego, niezale積ego 鈔odowiska teatralnego, niestety po kilku edycjach energia si wyczerpa豉, nast徙i zanik inicjatywy studenckiej. Odczyt stanowi wi璚 do嗆 pesymistyczny akcent, na szcz窷cie prze豉many przez kolejne wyst徙ienie, w kt鏎ym pojawi si przyk豉d po鈍iadczaj帷y, 瞠 nadal s ludzie, kt鏎ym chce si zrobi co tw鏎czego. "M這dzie spotyka si teatralnie. M這dy cz這wiek jako artysta, widz i organizator - o projekcie Spotkajmy si teatralnie, czyli og鏊nopolskiej sieci Spotka Teatralnych Zwierciad豉" - tak brzmia pe貫n tytu referatu Katarzyny Krzywickiej, studentki UMCS. Prelegentka najpierw opowiedzia豉 o festiwalu Zwierciad豉 - lokalnym przegl康zie teatr闚 licealnych, kt鏎y organizowany jest od 9 lat w II LO im. Jana Hetmana Zamoyskiego w Lublinie. Fundacja Teatrikon, jeden z organizator闚 festiwalu, postanowi豉 rozszerzy zakres jego dzia豉nia i pomog豉 przeprowadzi bli幡iacze edycje Zwierciade w pi璚iu polskich miastach - Bydgoszczy, Olsztynie, Bia造mstoku, Rzeszowie oraz Zielonej G鏎ze. W ka盥ym z tych miast wydarzenia te okaza造 si sukcesem - znale幢i si m這dzi ludzie gotowi nauczy si organizacji festiwalu teatralnego od podstaw, zg這si造 si licealne grupy teatralne, kt鏎e chcia造 zaprezentowa swoje umiej皻no軼i szerszej publiczno軼i. W ca造m projekcie nie chodzi這 tylko o zdobycie statuetki, ale o dobr zabaw, integracj oraz rozw鎩 m這dzie篡. Kolejny referat dotyczy r闚nie ciekawej inicjatywy, tym razem studenckiej. Ewelina Jurasz opowiedzia豉 o dzia豉niach podejmowanych przez Komisj Kultury Zarz康u Uczelnianego Samorz康u Student闚 UMCS na przyk豉dzie akcji "Student w teatrze". Projekt zak豉da poznanie lubelskiego Teatru im. Juliusza Osterwy od kulis - spotkania grupy student闚 z aktorami, re篡serami, zwiedzanie zakamark闚 budynku. Te cykliczne wydarzenia maj pobudzi zainteresowanie teatrem i rozwin望 鈍iadomych odbiorc闚 teatralnych. Projekt jeszcze si nie zako鎍zy, ale z pewno軼i oka瞠 si sukcesem i by mo瞠 przyniesie drug edycj.

Ostatni z referat闚, wyg這szony przez Ann Petyni, nasz redakcyjn kole瘸nk, dotyczy recepcji spektaklu "Na ko鎍u 豉鎍ucha", wspomnianego Teatru im. J. Osterwy w Lublinie. W swoim wyst徙ieniu prelegentka przeanalizowa豉, na co zwracaj uwag recenzenci r騜nych medi闚 w tekstach dotycz帷ych najnowszej premiery tego teatru, pojawi造 si tu tak瞠 fragmenty recenzji Kamili Le郾iak, opublikowanej na 豉mach naszego magazynu. Sztuka wed逝g tekstu Mateusza Paku造 jest naprawd wielopoziomowa, nie jest jednoznaczna w wymowie, a jej interpretacja w du篡m stopniu zale篡 od odbiorcy. Przede wszystkim wnosi pewn now jako嗆 do lubelskiego Teatru im. Osterwy, kojarzonego do tej pory z do嗆 tradycyjnym teatrem, cz瘰to okre郵anym z przek御em jako mieszcza雟ki. Uczestnicy konferencji mieli okazj porozmawia z jego dyrektorem artystycznym - Arturem Tyszkiewiczem, z kt鏎ym spotkanie ko鎍zy這 cz窷 konferencyjn Forum. Pan dyrektor, wnosz帷y powiew m這do軼i w do嗆 zastane struktury lubelskiego teatru, wiele opowiada o planach dotycz帷ych jego przysz這軼i. Zapowiedzia wiele zmian. Mam nadziej, 瞠 uda mu si je wprowadzi i 瞠 wyjd one Lublinowi na lepsze.

Na zako鎍zenie studenci specjalizacji teatrologicznej pokazali spektakl "Siakuntala" kierowany do przedszkolak闚 oraz dzieci z klas 1-3.

Wioleta Rybak
Teatralia Lublin
Nr 18 (18)
7 maja 2012

Og鏊nopolska Konferencja Naukowa Forum M這dego Teatru pt. "M這do嗆-Teatr", Lublin, 12 kwietnia 2012 r.
Organizatorzy: Zak豉d Teatrologii UMCS, Studenckie Ko這 Artystyczno-Naukowe Teatrolog闚 UMCS, Przestrze Dzia豉 Teatralnych Akademickiego Centrum Kultury UMCS "Chatka 畝ka"

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP