zwyk³a czcionka wiêksza czcionka drukuj
szukaj

M³odo¶æ-Teatr

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Forum M³odego Teatru, organizowana w ramach Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie, w tym roku odbywa³a siê pod has³em "M³odo¶æ-Teatr". Wyst±pienia w jej ramach by³y bardzo ró¿norodne i pokaza³y, o jak wielu aspektach m³odo¶ci mo¿na mówiæ w kontek¶cie teatru.

Konferencjê uroczy¶cie otworzy³a, witaj±c przyby³ych, profesor El¿bieta Rzewuska, kierownik Zak³adu Teatrologii UMCS, który by³ jednym z organizatorów spotkania. Jako pierwszy swój referat, dotycz±cy kategorii m³odo¶ci w teatrze, wyg³osi³ doktor Jaros³aw Cymerman z tego samego zak³adu. By wprowadziæ w temat, przywo³a³ kilka faktów historycznych, mówi³ miêdzy innymi o obalonym ju¿ dawno stereotypie, ¿e m³odo¶æ to jedynie czas nauki i zdobywania kolejnych do¶wiadczeñ. Nasza historia zna wiele przypadków "m³odych zdolnych", utalentowanych ludzi w m³odym wieku zmieniaj±cych teatr. Jako przyk³ad pojawi³o siê tu kilka nazwisk wielokrotnie nagradzanych m³odych dramaturgów. Anita Czerwiñska z Uniwersytetu ¦l±skiego w Katowicach bardzo oryginalnie i zupe³nie inaczej spojrza³a na zagadnienie m³odo¶ci, odnosz±c siê do postaci Arlekina w komedii dell'arte. Postawi³a pytanie: m³odo¶æ czy do¶wiadczenie? Przypomnia³a, ¿e komedia dell'arte narodzi³a siê z potrzeby m³odzieñczego buntu, zak³ada³a du¿± dozê improwizacji, inwencji oraz ¶wie¿o¶ci, natomiast postaæ Arlekina charakteryzowa³a siê niedojrza³o¶ci±, naiwno¶ci±, mentalno¶ci± dziecka - by³a wiêc uosobieniem cech stereotypowo wi±zanych z m³odo¶ci±. Kolejne wyst±pienie zatytu³owane "M³odo¶æ nie zwyk³a siê trapiæ cierpieniem - dzieci w sztukach audiowizualnych" Kingi Panasiuk, doktorantki UMCS, dotyczy³o tematu obecno¶ci dzieci w dzie³ach m.in. Eurypidesa czy Passoliniego.

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Forum M³odego Teatru pt. 'M³odo¶æ-Teatr' LUBLIN

Jedn± z najciekawszych prezentacji okaza³ siê referat "M³ody wayang" Marianny Lis z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Prelegentka opowiedzia³a o ma³o znanym w Polsce teatrze indonezyjskim, okre¶lanym jako wayang, i jego odmianach - zarówno tych tradycyjnych, jak i bardzo wspó³czesnych i innowacyjnych. Teatr ten zwi±zany jest z histori± Jawy, du¿y wp³yw na jego rozwój mia³a religia. Jego najstarsz± formê - wayang beber - trudno dzi¶ okre¶liæ jako formê teatraln±, poniewa¿ by³a po³±czeniem recytacji i obrazów malowanych na kilkumetrowych zwojach. Kolejne odmiany to wayang kulit, czyli teatr cieni, oraz wayang golek - teatr z u¿yciem drewnianych lalek w otwartej przestrzeni. Formy indonezyjskiego teatru mocno zmieni³y siê w latach 80. XX wieku, gdy zaczêto wprowadzaæ do spektakli o¶wietlenie oraz nowe instrumenty. Jednym z najbardziej oryginalnych teatrów przybli¿onych przez Mariannê Lis by³ teatr wayang hip-hop, który wykorzystywa³ muzykê tego rodzaju, dziêki czemu udawa³o mu siê skutecznie docieraæ do m³odego widza. Przywo³any zosta³ tak¿e wayang pasir, gdzie opowie¶æ toczy siê poprzez obrazy rysowane na ¿ywo na piasku. Co ciekawe, indonezyjskie spektakle potrafi± trwaæ ca³± noc, a ludzie chêtnie je ogl±daj±, nawet mimo braku miejsc siedz±cych.

Jeszcze inaczej kwestiê m³odo¶ci potraktowa³a Olga Maciupa w referacie dotycz±cym festiwalu Drabyna, organizowanym we Lwowie (w zastêpstwie nieobecnej autorki referat wyg³osi³a Katarzyna Myszak). Celem festiwalu pocz±tkowo by³a integracja m³odego, niezale¿nego ¶rodowiska teatralnego, niestety po kilku edycjach energia siê wyczerpa³a, nast±pi³ zanik inicjatywy studenckiej. Odczyt stanowi³ wiêc do¶æ pesymistyczny akcent, na szczê¶cie prze³amany przez kolejne wyst±pienie, w którym pojawi³ siê przyk³ad po¶wiadczaj±cy, ¿e nadal s± ludzie, którym chce siê zrobiæ co¶ twórczego. "M³odzie¿ spotyka siê teatralnie. M³ody cz³owiek jako artysta, widz i organizator - o projekcie Spotkajmy siê teatralnie, czyli ogólnopolskiej sieci Spotkañ Teatralnych Zwierciad³a" - tak brzmia³ pe³en tytu³ referatu Katarzyny Krzywickiej, studentki UMCS. Prelegentka najpierw opowiedzia³a o festiwalu Zwierciad³a - lokalnym przegl±dzie teatrów licealnych, który organizowany jest od 9 lat w II LO im. Jana Hetmana Zamoyskiego w Lublinie. Fundacja Teatrikon, jeden z organizatorów festiwalu, postanowi³a rozszerzyæ zakres jego dzia³ania i pomog³a przeprowadziæ bli¼niacze edycje Zwierciade³ w piêciu polskich miastach - Bydgoszczy, Olsztynie, Bia³ymstoku, Rzeszowie oraz Zielonej Górze. W ka¿dym z tych miast wydarzenia te okaza³y siê sukcesem - znale¼li siê m³odzi ludzie gotowi nauczyæ siê organizacji festiwalu teatralnego od podstaw, zg³osi³y siê licealne grupy teatralne, które chcia³y zaprezentowaæ swoje umiejêtno¶ci szerszej publiczno¶ci. W ca³ym projekcie nie chodzi³o tylko o zdobycie statuetki, ale o dobr± zabawê, integracjê oraz rozwój m³odzie¿y. Kolejny referat dotyczy³ równie ciekawej inicjatywy, tym razem studenckiej. Ewelina Jurasz opowiedzia³a o dzia³aniach podejmowanych przez Komisjê Kultury Zarz±du Uczelnianego Samorz±du Studentów UMCS na przyk³adzie akcji "Student w teatrze". Projekt zak³ada³ poznanie lubelskiego Teatru im. Juliusza Osterwy od kulis - spotkania grupy studentów z aktorami, re¿yserami, zwiedzanie zakamarków budynku. Te cykliczne wydarzenia maj± pobudziæ zainteresowanie teatrem i rozwin±æ ¶wiadomych odbiorców teatralnych. Projekt jeszcze siê nie zakoñczy³, ale z pewno¶ci± oka¿e siê sukcesem i byæ mo¿e przyniesie drug± edycjê.

Ostatni z referatów, wyg³oszony przez Annê Petyniê, nasz± redakcyjn± kole¿ankê, dotyczy³ recepcji spektaklu "Na koñcu ³añcucha", wspomnianego Teatru im. J. Osterwy w Lublinie. W swoim wyst±pieniu prelegentka przeanalizowa³a, na co zwracaj± uwagê recenzenci ró¿nych mediów w tekstach dotycz±cych najnowszej premiery tego teatru, pojawi³y siê tu tak¿e fragmenty recenzji Kamili Le¶niak, opublikowanej na ³amach naszego magazynu. Sztuka wed³ug tekstu Mateusza Paku³y jest naprawdê wielopoziomowa, nie jest jednoznaczna w wymowie, a jej interpretacja w du¿ym stopniu zale¿y od odbiorcy. Przede wszystkim wnosi pewn± now± jako¶æ do lubelskiego Teatru im. Osterwy, kojarzonego do tej pory z do¶æ tradycyjnym teatrem, czêsto okre¶lanym z przek±sem jako mieszczañski. Uczestnicy konferencji mieli okazjê porozmawiaæ z jego dyrektorem artystycznym - Arturem Tyszkiewiczem, z którym spotkanie koñczy³o czê¶æ konferencyjn± Forum. Pan dyrektor, wnosz±cy powiew m³odo¶ci w do¶æ zastane struktury lubelskiego teatru, wiele opowiada³ o planach dotycz±cych jego przysz³o¶ci. Zapowiedzia³ wiele zmian. Mam nadziejê, ¿e uda mu siê je wprowadziæ i ¿e wyjd± one Lublinowi na lepsze.

Na zakoñczenie studenci specjalizacji teatrologicznej pokazali spektakl "Siakuntala" kierowany do przedszkolaków oraz dzieci z klas 1-3.

Wioleta Rybak
Teatralia Lublin
Nr 18 (18)
7 maja 2012

Ogólnopolska Konferencja Naukowa Forum M³odego Teatru pt. "M³odo¶æ-Teatr", Lublin, 12 kwietnia 2012 r.
Organizatorzy: Zak³ad Teatrologii UMCS, Studenckie Ko³o Artystyczno-Naukowe Teatrologów UMCS, Przestrzeñ Dzia³añ Teatralnych Akademickiego Centrum Kultury UMCS "Chatka ¯aka"

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP