Ma³y rodzinny interes jako chrzest nadany ojcu
"Ma³y rodzinny interes" w re¿yserii Anny Augustynowicz to komedia poruszaj±ca siê po orbicie zagadnieñ egzystencjalnych - zarówno tych wspó³czesnych, dotykaj±cych cz³owieka wy³±cznie dzi¶, jak i uniwersalnych, towarzysz±cych cz³owiekowi od zawsze. Takie pojêcia jak konsumpcjonizm i komercja s± symbolem obecnych czasów, natomiast chciwo¶æ, pró¿no¶æ, zawi¶æ, zach³anno¶æ towarzyszy³y kondycji moralnej cz³owieka od zarania dziejów.
Sztuka zosta³a napisana w 1987 r. przez Alana Ayckbourna, brytyjskiego dramaturga i re¿ysera. Opublikowana, zdoby³a wielkie uznanie oraz przyznano jej wiele presti¿owych nagród. Wtedy jeszcze spo³eczeñstwo polskie, ze wzglêdu na ustrój panuj±cy w kraju, nie mierzy³o siê z zagadnieniami konsumpcji i komercji. Do czasu. Bo, jak wiadomo, co siê odwlecze, to nie uciecze, tym bardziej w przypadku "¶wiat³ego" narodu zapatrzonego z zachwytem i podziwem na zachodni±, tê lepsz± stronê globu. W koñcu wiêc nasta³ utêskniony czas, kiedy to my, Polacy, mo¿emy oddaæ siê uciechom konsumpcyjnego hedonizmu, oddaæ siê w miêkkie i wypielêgnowane rêce nêc±cej reklamy oraz poczuæ przyjemny i uwodz±cy zapach marketingu. Anna Augustynowicz jako twórca czujny, przenikliwy i uwa¿ny, dostrzegaj±c ca³y proces, postanowi³a jako pierwsza w Polsce wprowadziæ na deski teatru tê sztukê, która dla odbiorców wydaje siê ci±gle aktualna i ukazuje nie tylko sam krajobraz, lecz tak¿e obna¿a postawy, które dziêki niemu siê uaktywniaj±.
Rodzinny mikrokosmos tworzy galeria schematycznych, jednowymiarowch postaci. Poppa (Joanna Matuszak) to zabiegana, strzeg±ca ogniska domowego ¿ona i matka, która patrzy z utêsknieniem na dobrobyt i zbytek Anity (Ma³gorzata Klara), rodzinnej lafiryndy, dla której pró¿no¶æ i przyjemno¶ci s± warto¶ciami jedynymi i niepodwa¿alnymi. Mê¿owi Anity, Cliffowi (Adam Kuzycz-Berezowski), rozwi±z³o¶æ ¿ony nie przeszkadza, scala ich bowiem wspólny maj±tek. Wystêpuj± jeszcze: szwagier Desmond (Wies³aw Or³owski), ogarniêty kultem ob¿arstwa, jego znerwicowana ¿ona Hariet (Gra¿yna Madej) i jej siostra Dogget (Iwona Kowalska), ubóstwiaj±ca kosztowne b³yskotki. S± jeszcze dwie córki: Tina (Kinga Pi±ty) z mê¿em Royem (Przemys³aw Walich), po czê¶ci wioskowym g³upkiem, po czê¶ci Stañczykiem, oraz Samanta (Maria D±browska) - niby-autsajderka odstaj±ca postaw± od innych, a jednak te¿ uwiêziona w chêci posiadania, która jest na tyle silna, i¿ kieruje j± na drogê przestêpstwa. Na czele tego hedonistycznego orszaku stoi bynajmniej nie sam Dionizos, lecz czysty jak ³za, uznaj±cy, ¿e "kradzie¿ to kradzie¿", promuj±cy warto¶ci podstawowe, takie jak uczciwo¶æ, prawda, konsekwencja i szczero¶æ, wierno¶æ idea³om i czysto¶æ, ojciec i m±¿, brat i szwagier - Jack McCracken (Pawe³ Niczewski). Jednak rzeczywisto¶æ, w której funkcjonuje kochana rodzinka, sama urz±dzi mu brutalny chrzest, tak aby by³ zdolny godnie reprezentowaæ interesy rodzinne niczym prawdziwy Don Corleone.
Publiczno¶æ od samego pocz±tku jest zaproszona do wnêtrza spektaklu, do domu rodzinnego, w którym widzowie czuj± siê jak go¶cie i naturalnie uczestnicz± w ¿yciu familii. Z jednej strony re¿yserka "ugaszcza widzów", z drugiej daje im dostêp do obszarów, które nigdy nie sta³yby siê udzia³em prawdziwego go¶cia odwiedzaj±cego dom McCrackena. Pawe³ Niczewski ¶wietnie wykreowa³ postaæ g³ównego bohatera. By³ naprawdê zabawny, jednocze¶nie nie sp³yca³ komizmem kreowanej postaci i ukazywa³ j± jako istotê borykaj±c± siê z powa¿nymi rozterkami egzystencjalnymi. Na pochwa³ê zas³uguje tak¿e Maria D±browska, która urzeka³a widzów swobod± i autentyczno¶ci±. Scenografia, do¶æ minimalistycznie i ciekawie skonstruowana, uwypukla³a elementy bêd±ce symbolami konsumpcyjnego funkcjonowania. Tu prym wiod±: lodówka, wieszaki z mnóstwem ubrañ, b³yszcz±ce broszki, wanna.
Jak± rolê odgrywa rodzina, bêd±ca podstawow± komórk± spo³eczn±, w kszta³towaniu postaw? Czy spo³eczeñstwo konsumpcyjne, dla którego wyznacznikami jako¶ci ¿ycia staj± siê dobra materialne oraz dla którego standard ¿ycia równa siê standardowi istnienia, uodporni³o nas na ra¿±ce postawy ludzi niemoralnych, nieetycznych? Czy te postawy to dewiacja, czy mo¿e ju¿ norma? Czy jednostki uczciwe naturalnie wygin±? Takie pytania zdaje siê stawiaæ spektakl "Ma³y rodzinny interes". Ja mam jeszcze jedno pytanie, które po tym przedstawieniu przysz³o mi na my¶l: gdzie w ¶wiecie konsumpcji i komercji znajduje siê teatr? Tak siê z³o¿y³o, ¿e mia³am okazjê obejrzeæ to przedstawienie 14 lutego, w dniu, w którym ca³y ¶wiat obchodzi wiadome ¶wiêto, a obserwuj±c widowniê zauwa¿y³am, ¿e jej wiêkszo¶æ stanowi± pary, gdzie szykowne damy by³y czêsto ubrane w sukienki w kolorze czerwonym.
Kinga Binkowska
Teatralia Szczecin
Nr 9 (9)
5 marca 2012
Teatr Wspó³czesny (Szczecin)
Alan Ayckbourn
"Ma³y rodzinny interes"
przek³ad: Ma³gorzata Semil
re¿yseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
re¿yseria ¶wiat³a: Krzysztof Sendke
asystent re¿ysera: Przemys³aw Walich
obsada: Pawe³ Niczewski, Joanna Matuszak, Marian Dworakowski, Kinga Pi±ty, Przemys³aw Walich, Maria D±browska, Adam Kuzycz-Berezowski, Ma³gorzata Klara, Wies³aw Or³owski, Gra¿yna Madej, Iwona Kowalska, Arkadiusz Buszko, Wojciech Sandach
premiera: 11 lutego 2012 r.