zwyk豉 czcionka wi瘯sza czcionka drukuj
szukaj

Ma造 rodzinny interes jako chrzest nadany ojcu

"Ma造 rodzinny interes" w re篡serii Anny Augustynowicz to komedia poruszaj帷a si po orbicie zagadnie egzystencjalnych - zar闚no tych wsp馧czesnych, dotykaj帷ych cz這wieka wy陰cznie dzi, jak i uniwersalnych, towarzysz帷ych cz這wiekowi od zawsze. Takie poj璚ia jak konsumpcjonizm i komercja s symbolem obecnych czas闚, natomiast chciwo嗆, pr騜no嗆, zawi嗆, zach豉nno嗆 towarzyszy造 kondycji moralnej cz這wieka od zarania dziej闚.

Sztuka zosta豉 napisana w 1987 r. przez Alana Ayckbourna, brytyjskiego dramaturga i re篡sera. Opublikowana, zdoby豉 wielkie uznanie oraz przyznano jej wiele presti穎wych nagr鏚. Wtedy jeszcze spo貫cze雟two polskie, ze wzgl璠u na ustr鎩 panuj帷y w kraju, nie mierzy這 si z zagadnieniami konsumpcji i komercji. Do czasu. Bo, jak wiadomo, co si odwlecze, to nie uciecze, tym bardziej w przypadku "鈍iat貫go" narodu zapatrzonego z zachwytem i podziwem na zachodni, t lepsz stron globu. W ko鎍u wi璚 nasta ut瘰kniony czas, kiedy to my, Polacy, mo瞠my odda si uciechom konsumpcyjnego hedonizmu, odda si w mi瘯kie i wypiel璕nowane r璚e n璚帷ej reklamy oraz poczu przyjemny i uwodz帷y zapach marketingu. Anna Augustynowicz jako tw鏎ca czujny, przenikliwy i uwa積y, dostrzegaj帷 ca造 proces, postanowi豉 jako pierwsza w Polsce wprowadzi na deski teatru t sztuk, kt鏎a dla odbiorc闚 wydaje si ci庵le aktualna i ukazuje nie tylko sam krajobraz, lecz tak瞠 obna瘸 postawy, kt鏎e dzi瘯i niemu si uaktywniaj.

Ma造 rodzinny interes TEATR WSP茛CZESNY Szczecin

Rodzinny mikrokosmos tworzy galeria schematycznych, jednowymiarowch postaci. Poppa (Joanna Matuszak) to zabiegana, strzeg帷a ogniska domowego 穎na i matka, kt鏎a patrzy z ut瘰knieniem na dobrobyt i zbytek Anity (Ma貪orzata Klara), rodzinnej lafiryndy, dla kt鏎ej pr騜no嗆 i przyjemno軼i s warto軼iami jedynymi i niepodwa瘸lnymi. M篹owi Anity, Cliffowi (Adam Kuzycz-Berezowski), rozwi您這嗆 穎ny nie przeszkadza, scala ich bowiem wsp鏊ny maj徠ek. Wyst瘼uj jeszcze: szwagier Desmond (Wies豉w Or這wski), ogarni皻y kultem ob瘸rstwa, jego znerwicowana 穎na Hariet (Gra篡na Madej) i jej siostra Dogget (Iwona Kowalska), ub鏀twiaj帷a kosztowne b造skotki. S jeszcze dwie c鏎ki: Tina (Kinga Pi徠y) z m篹em Royem (Przemys豉w Walich), po cz窷ci wioskowym g逝pkiem, po cz窷ci Sta鎍zykiem, oraz Samanta (Maria D帳rowska) - niby-autsajderka odstaj帷a postaw od innych, a jednak te uwi瞛iona w ch璚i posiadania, kt鏎a jest na tyle silna, i kieruje j na drog przest瘼stwa. Na czele tego hedonistycznego orszaku stoi bynajmniej nie sam Dionizos, lecz czysty jak 透a, uznaj帷y, 瞠 "kradzie to kradzie", promuj帷y warto軼i podstawowe, takie jak uczciwo嗆, prawda, konsekwencja i szczero嗆, wierno嗆 idea這m i czysto嗆, ojciec i m捫, brat i szwagier - Jack McCracken (Pawe Niczewski). Jednak rzeczywisto嗆, w kt鏎ej funkcjonuje kochana rodzinka, sama urz康zi mu brutalny chrzest, tak aby by zdolny godnie reprezentowa interesy rodzinne niczym prawdziwy Don Corleone.

Ma造 rodzinny interes TEATR WSP茛CZESNY Szczecin

Publiczno嗆 od samego pocz徠ku jest zaproszona do wn皻rza spektaklu, do domu rodzinnego, w kt鏎ym widzowie czuj si jak go軼ie i naturalnie uczestnicz w 篡ciu familii. Z jednej strony re篡serka "ugaszcza widz闚", z drugiej daje im dost瘼 do obszar闚, kt鏎e nigdy nie sta造by si udzia貫m prawdziwego go軼ia odwiedzaj帷ego dom McCrackena. Pawe Niczewski 鈍ietnie wykreowa posta g堯wnego bohatera. By naprawd zabawny, jednocze郾ie nie sp造ca komizmem kreowanej postaci i ukazywa j jako istot borykaj帷 si z powa積ymi rozterkami egzystencjalnymi. Na pochwa喚 zas逝guje tak瞠 Maria D帳rowska, kt鏎a urzeka豉 widz闚 swobod i autentyczno軼i. Scenografia, do嗆 minimalistycznie i ciekawie skonstruowana, uwypukla豉 elementy b璠帷e symbolami konsumpcyjnego funkcjonowania. Tu prym wiod: lod闚ka, wieszaki z mn鏀twem ubra, b造szcz帷e broszki, wanna.

Ma造 rodzinny interes TEATR WSP茛CZESNY Szczecin

Jak rol odgrywa rodzina, b璠帷a podstawow kom鏎k spo貫czn, w kszta速owaniu postaw? Czy spo貫cze雟two konsumpcyjne, dla kt鏎ego wyznacznikami jako軼i 篡cia staj si dobra materialne oraz dla kt鏎ego standard 篡cia r闚na si standardowi istnienia, uodporni這 nas na ra膨ce postawy ludzi niemoralnych, nieetycznych? Czy te postawy to dewiacja, czy mo瞠 ju norma? Czy jednostki uczciwe naturalnie wygin? Takie pytania zdaje si stawia spektakl "Ma造 rodzinny interes". Ja mam jeszcze jedno pytanie, kt鏎e po tym przedstawieniu przysz這 mi na my郵: gdzie w 鈍iecie konsumpcji i komercji znajduje si teatr? Tak si z這篡這, 瞠 mia豉m okazj obejrze to przedstawienie 14 lutego, w dniu, w kt鏎ym ca造 鈍iat obchodzi wiadome 鈍i皻o, a obserwuj帷 widowni zauwa篡豉m, 瞠 jej wi瘯szo嗆 stanowi pary, gdzie szykowne damy by造 cz瘰to ubrane w sukienki w kolorze czerwonym.

Kinga Binkowska
Teatralia Szczecin
Nr 9 (9)
5 marca 2012

Teatr Wsp馧czesny (Szczecin)
Alan Ayckbourn
"Ma造 rodzinny interes"
przek豉d: Ma貪orzata Semil
re篡seria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
re篡seria 鈍iat豉: Krzysztof Sendke
asystent re篡sera: Przemys豉w Walich
obsada: Pawe Niczewski, Joanna Matuszak, Marian Dworakowski, Kinga Pi徠y, Przemys豉w Walich, Maria D帳rowska, Adam Kuzycz-Berezowski, Ma貪orzata Klara, Wies豉w Or這wski, Gra篡na Madej, Iwona Kowalska, Arkadiusz Buszko, Wojciech Sandach
premiera: 11 lutego 2012 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP