zwyk豉 czcionka wi瘯sza czcionka drukuj
szukaj

Mi這嗆 i zbrodnia z Bogiem w tle

Na fundamencie mi這軼i, rywalizacji trzech braci z ojcem, zbrodni i pyta o istnienie Boga, Fiodor Dostojewski opar swoj bodaj najbardziej popularn powie嗆. Po obejrzeniu ostatniego, mistrzowskiego spektaklu podczas festiwalu "Interpretacje" ma si poczucie, 瞠 "Bracia Karamazow" zostali stworzeni po to, aby Janusz Opry雟ki m鏬 ich wystawi na scenie, a aktorzy Teatru Provisorium z Lublina wcieli w ksi捫kowe postacie.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Jest B鏬 czy nie ma Boga? A co z nie鄉iertelno軼i? - pytaj bohaterowie powie軼i Dostojewskiego. O religii w spektaklu Opry雟kiego nie tylko si m闚i. W podkre郵eniu kluczowych moment闚 pomagaj zabiegi teatralne - wy鈍ietlona ikona przedstawiaj帷a Chrystusa czy promienie 鈍iat豉 padaj帷e z g鏎y i przeszywaj帷e mg喚. Tematy ostateczne s uwypuklone rozterkami moralnymi g堯wnych bohater闚, kt鏎ych nie spos鏏 jednoznacznie oceni.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Bez chwili wahania mo積a natomiast oceni aktor闚, kt鏎zy perfekcyjnie wcielili si w powierzone im role. Na uwag zas逝guje kreacja ㄆkasza Lewandowskiego, kt鏎y zagra Iwana. Ten spokojny i wykszta販ony typ zmienia si pod wp造wem rodz帷ych si w徠pliwo軼i w istnienie Boga. 妃ier Fiodora tylko pogarsza stan zdrowia Iwana. Czuj帷 si wsp馧winnym, popada w paranoje, widzi na swoich d這niach 郵ady krwi ojca, a to przecie nie on jest morderc. Znakomicie wypada tak瞠 Mariusz Pogonowski w roli Dymitra. Hulaka i rozpustnik, oskar穎ny o zbrodni, kt鏎ej nie pope軟i, jest zarazem szale鎍zo zakochany w Grusze鎍e, a przy tym bez reszty nienawidzi swojego ojca. Wszystkie te uczucia i emocje wypisane s na twarzy aktora. Widz b造skawicznie orientuje si, z jakim charakterem ma do czynienia, a jednocze郾ie w napi璚iu czeka na poczynania Dymitra. Z ca貫j tr鎩ki by mo瞠 Marek 疾ra雟ki, czyli Alosza, wypad najbardziej blado, co nie znaczy s豉bo. Jego posta - dobrego, anielskiego ch這pca - najmniej wyr騜nia si spo鈔鏚 skomplikowanych i skrajnie r騜nych braci. Karolina Porcari (Grusze鎥a) i Magdalena Warzecha (Katarzyna Iwanowna) tak瞠 przekonywa造 ka盥ym gestem, spojrzeniem, s這wem. Pod wzgl璠em aktorstwa - sztuk mo積a okre郵i jako perfekcyjn.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Na uwag zas逝guje tak瞠 prosta, ale pomys這wa scenografia. Z otwieraj帷ego si powoli pud豉, zamontowanego na obrotowej scenie, wynurzaj si postaci niczym czekoladki z bombonierki. Ka盥a inna, rozmaita, poszukuj帷a w豉snej drogi 篡ciowej. Bohaterowie zajmuj swoje miejsca w wydzielonej przestrzeni. Zmiana akcji i sytuacji nast瘼uje po przekr璚eniu ko豉 - niczym wskaz闚ek zegara. Dzi瘯i temu zabiegowi nieustannie przemieszczamy si w scenicznym mikrokosmosie. Pomys這wa, lecz skromna jest ta scenografia. Staje si ona przeciwwag, a zarazem uwypukla gor帷e uczucia i nami皻no軼i typowe dla rosyjskiej krwi. A przejmuj帷a muzyka Marka Dyjaka dodatkowo buduje klimat nadchodz帷ej tragedii.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Dodatkow zagadk do roszyfrowania jest semiotyka barw. Uwag zwraca czer braci Karamazow, czysta i niewinna biel Katarzyny i nami皻na czerwie Grusze鎥i. Kolejnym symbolem staje si pojawienie zabitego Fiodora (Adam Woronowicz) odzianego w szat i koron cierniow. Niedopowiedzenia pozostawiaj niedosyt, ale w豉郾ie takie jest ich zadanie. Dzi瘯i nim mo積a zobaczy pewne sytuacje oczyma wyobra幡i i samodzielnie dopowiedzie dalszy bieg akcji.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Og鏊nopolski Festiwal Sztuki Re篡serskiej Interpretacje rozpocz掖 si mistrzowskim "Panem Tadeuszem" - dum narodow Polak闚, a zako鎍zy mistrzowskimi "Bra熤i Karamazow" - wybitnym rosyjskim dzie貫m. Obie sztuki udowadniaj, jak z tradycji wa積ych dla Polak闚 i Rosjan stworzy warto軼i no郾e i dzisiaj, dopasowane do wsp馧czesnego odbiorcy. Dzi瘯i zabiegom unowocze郾iaj帷ym oba spektakle ka盥y z nas mo瞠 odnale潭 si w jednej z postaci. I prze篡 sytuacj rozgrywaj帷 si na scenie, jakby si by這 w centrum wydarze - mocno i dobitnie.

Katarzyna G這wacka
Teatralia 奸御k
Nr 12 (12)
26 marca 2012

Teatr Provisorium (Lublin)
Fiodor Dostojewski
"Bracia Karamazow"
t逝maczenie: Cezary Wodzi雟ki
adaptacja tekstu: Janusz Opry雟ki
re篡seria: Janusz Opry雟ki
asystent re篡sera: Adam Woronowicz
scenografia: Jerzy Rudzki, Robert Ku鄉irowski
ruch sceniczny: Tomasz Bazan
opracowanie muzyczne: Marek Dyjak
wizualizacje: Aleksander Janas
鈍iat這: Jan Piotr Szamryk
d德i瘯: Jaros豉w Rudnicki
obsada: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzezi雟ki, Romuald Kr篹el, ㄆkasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek 疾ra雟ki
premiera: 10 czerwca 2011 r.
XIV Og鏊nopolski Festiwal Sztuki Re篡serskiej Interpretacje, 10-18 marca 2012 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP