zwyk³a czcionka wiêksza czcionka drukuj
szukaj

Mi³o¶æ i zbrodnia z Bogiem w tle

Na fundamencie mi³o¶ci, rywalizacji trzech braci z ojcem, zbrodni i pytañ o istnienie Boga, Fiodor Dostojewski opar³ swoj± bodaj najbardziej popularn± powie¶æ. Po obejrzeniu ostatniego, mistrzowskiego spektaklu podczas festiwalu "Interpretacje" ma siê poczucie, ¿e "Bracia Karamazow" zostali stworzeni po to, aby Janusz Opryñski móg³ ich wystawiæ na scenie, a aktorzy Teatru Provisorium z Lublina wcieliæ w ksi±¿kowe postacie.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Jest Bóg czy nie ma Boga? A co z nie¶miertelno¶ci±? - pytaj± bohaterowie powie¶ci Dostojewskiego. O religii w spektaklu Opryñskiego nie tylko siê mówi. W podkre¶leniu kluczowych momentów pomagaj± zabiegi teatralne - wy¶wietlona ikona przedstawiaj±ca Chrystusa czy promienie ¶wiat³a padaj±ce z góry i przeszywaj±ce mg³ê. Tematy ostateczne s± uwypuklone rozterkami moralnymi g³ównych bohaterów, których nie sposób jednoznacznie oceniæ.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Bez chwili wahania mo¿na natomiast oceniæ aktorów, którzy perfekcyjnie wcielili siê w powierzone im role. Na uwagê zas³uguje kreacja £ukasza Lewandowskiego, który zagra³ Iwana. Ten spokojny i wykszta³cony typ zmienia siê pod wp³ywem rodz±cych siê w±tpliwo¶ci w istnienie Boga. ¦mieræ Fiodora tylko pogarsza stan zdrowia Iwana. Czuj±c siê wspó³winnym, popada w paranoje, widzi na swoich d³oniach ¶lady krwi ojca, a to przecie¿ nie on jest morderc±. Znakomicie wypada tak¿e Mariusz Pogonowski w roli Dymitra. Hulaka i rozpustnik, oskar¿ony o zbrodniê, której nie pope³ni³, jest zarazem szaleñczo zakochany w Gruszeñce, a przy tym bez reszty nienawidzi swojego ojca. Wszystkie te uczucia i emocje wypisane s± na twarzy aktora. Widz b³yskawicznie orientuje siê, z jakim charakterem ma do czynienia, a jednocze¶nie w napiêciu czeka na poczynania Dymitra. Z ca³ej trójki byæ mo¿e Marek ¯erañski, czyli Alosza, wypad³ najbardziej blado, co nie znaczy s³abo. Jego postaæ - dobrego, anielskiego ch³opca - najmniej wyró¿nia siê spo¶ród skomplikowanych i skrajnie ró¿nych braci. Karolina Porcari (Gruszeñka) i Magdalena Warzecha (Katarzyna Iwanowna) tak¿e przekonywa³y ka¿dym gestem, spojrzeniem, s³owem. Pod wzglêdem aktorstwa - sztukê mo¿na okre¶liæ jako perfekcyjn±.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Na uwagê zas³uguje tak¿e prosta, ale pomys³owa scenografia. Z otwieraj±cego siê powoli pud³a, zamontowanego na obrotowej scenie, wynurzaj± siê postaci niczym czekoladki z bombonierki. Ka¿da inna, rozmaita, poszukuj±ca w³asnej drogi ¿yciowej. Bohaterowie zajmuj± swoje miejsca w wydzielonej przestrzeni. Zmiana akcji i sytuacji nastêpuje po przekrêceniu ko³a - niczym wskazówek zegara. Dziêki temu zabiegowi nieustannie przemieszczamy siê w scenicznym mikrokosmosie. Pomys³owa, lecz skromna jest ta scenografia. Staje siê ona przeciwwag±, a zarazem uwypukla gor±ce uczucia i namiêtno¶ci typowe dla rosyjskiej krwi. A przejmuj±ca muzyka Marka Dyjaka dodatkowo buduje klimat nadchodz±cej tragedii.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Dodatkow± zagadk± do roszyfrowania jest semiotyka barw. Uwagê zwraca czerñ braci Karamazow, czysta i niewinna biel Katarzyny i namiêtna czerwieñ Gruszeñki. Kolejnym symbolem staje siê pojawienie zabitego Fiodora (Adam Woronowicz) odzianego w szatê i koronê cierniow±. Niedopowiedzenia pozostawiaj± niedosyt, ale w³a¶nie takie jest ich zadanie. Dziêki nim mo¿na zobaczyæ pewne sytuacje oczyma wyobra¼ni i samodzielnie dopowiedzieæ dalszy bieg akcji.

Bracia Karamazow TEATR PROVISORIUM Lublin

Ogólnopolski Festiwal Sztuki Re¿yserskiej Interpretacje rozpocz±³ siê mistrzowskim "Panem Tadeuszem" - dum± narodow± Polaków, a zakoñczy³ mistrzowskimi "Braæmi Karamazow" - wybitnym rosyjskim dzie³em. Obie sztuki udowadniaj±, jak z tradycji wa¿nych dla Polaków i Rosjan stworzyæ warto¶ci no¶ne i dzisiaj, dopasowane do wspó³czesnego odbiorcy. Dziêki zabiegom unowocze¶niaj±cym oba spektakle ka¿dy z nas mo¿e odnale¼æ siê w jednej z postaci. I prze¿yæ sytuacjê rozgrywaj±c± siê na scenie, jakby siê by³o w centrum wydarzeñ - mocno i dobitnie.

Katarzyna G³owacka
Teatralia ¦l±sk
Nr 12 (12)
26 marca 2012

Teatr Provisorium (Lublin)
Fiodor Dostojewski
"Bracia Karamazow"
t³umaczenie: Cezary Wodziñski
adaptacja tekstu: Janusz Opryñski
re¿yseria: Janusz Opryñski
asystent re¿ysera: Adam Woronowicz
scenografia: Jerzy Rudzki, Robert Ku¶mirowski
ruch sceniczny: Tomasz Bazan
opracowanie muzyczne: Marek Dyjak
wizualizacje: Aleksander Janas
¶wiat³o: Jan Piotr Szamryk
d¼wiêk: Jaros³aw Rudnicki
obsada: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziñski, Romuald Krê¿el, £ukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek ¯erañski
premiera: 10 czerwca 2011 r.
XIV Ogólnopolski Festiwal Sztuki Re¿yserskiej Interpretacje, 10-18 marca 2012 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP