Szampańskie bisowanie
Repetycje koncertów sylwestrowych mają w gdyńskim Teatrze Muzycznym swoją wieloletnią tradycję. Każdorazowo zaskakują niecodzienną, wymowną scenografią i stanowią reminiscencję utworów, które można było usłyszeć w ciągu roku podczas premierowych pokazów. Pod szyldem noworocznych bisów znalazły się zatem aranżacje będące owocem ostatnich twórczych przedsięwzięć gdyńskiego zespołu - musicalu "Shrek" oraz "Grease" i "Spamalot". Tegoroczny koncert karnawałowy pod egidą Bernarda Szyca stał się synonimem wyśmienitej zabawy zainicjowanej nie tylko na scenie. We foyer, podczas antraktu, sami widzowie mogli wykazać się tanecznie przy akompaniamencie słynnych szlagierów.
Prowizorycznie skonstruowany plac budowy, wszędzie rozbiegani osobnicy w kaskach i z wiertarkami, łopatami oraz innymi akcesoriami budowlanymi. Odniesienie do aktualnych transformacji architektonicznych gdyńskiego teatru jak znalazł. Zaimprowizowana uroczystość wręczenia nagród przybyłym do nadmorskiego kurortu obcokrajowcom, okraszona śpiewem i znakomitymi układami choreograficznymi (rewelacyjne wykonanie "Kombinatu" do słów Grzegorza Ciechowskiego i muzyki Republiki), została zakończona buńczucznym wjazdem trabanta przerobionego na betoniarkę.
Po tanecznych wybrykach publiczności we foyer teatralnym (towarzyszyły im takie utwory, jak "Niech żyje bal" czy "Jedzie pociąg z daleka" w porywającym wykonaniu Tomasza Więcka) kurtyna odsłoniła drugą część programu tradycyjnie poprowadzonego przez dyrektora teatru - Macieja Korwina. Dowcipy, anegdoty oraz pogadanki z publicznością z iście sowizdrzalskim przymrużeniem oka stały się już wizytówką konferansjerskich występów reżysera "Grease". Śmieszą i zachwycają jak co roku, nie inaczej rzecz miała się na koncercie Anno Domini 2012.
Powtórka zeszłorocznych musicali, które jeszcze nie tak dawno święciły triumfy i zbierały pozytywne recenzje, to nie jedyny element drugiej części koncertu. Prócz nich na scenie zagrano też popularne piosenki na stałe wpisane w muzyczny kalendarz współczesnej sceny rozrywkowej. Obok utworów Maryli Rodowicz, Dwa Plus Jeden, Jerzego Połomskiego pojawiły się również aranżacje z repertuaru Golec uOrkiestry, Formacji Nieżywych Schabuff, a także kolędy odśpiewane przez tancerzy ubranych w stroje ludowe.
Jedynym smutnym akcentem wieczoru było przypomnienie o zbliżającym się zamknięciu teatru na czas przebudowy sceny. Prowadzący karnawałowy wieczór także tej sytuacji nadał wymiar humorystyczny, prosząc widzów, aby wstali i, złapawszy się za głowę, z tęsknotą i czułością w głosie wypowiedzieli do swoich siedzeń: "Jak mi cię bardzo będzie brakować!".
Znakomita muzyka, niezapomniana zabawa, śmiechu co niemiara. Doprawdy lepszego wkroczenia w nowy rok wyobrazić sobie nie można. I tylko łezka w oku się kręci na myśl, że już niebawem trzeba nam będzie opuścić gościnne progi jednego z gdyńskich przybytków kultury. A zatem do rychłego zobaczenia na nowej scenie, bo jak przyrzekła gremialnie publiczność całej załodze teatru - "Nie opuścimy Was!"
Anna Kołodziejska
Teatralia Trójmiasto
Nr 3 (3)
23 stycznia 2012
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej (Gdynia)
"Koncert sylwestrowy na bis"
reżyseria: Bernard Szyc
kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz
scenariusz: Bernard Szyc, Tomasz Fogiel
przygotowanie wokalne: Agnieszka Szydłowska
scenografia: Renata Godlewska
asystent reżysera: Paweł Bernaciak
choreografia: Joanna Semeńczuk, Stavros Pittas, Bernard Szyc, Adam Zawicki
obsada: Anna Andrzejewska, Marta Bacajewska, Urszula Bańka, Paweł Bernaciak, Dorota Białkowska, Paweł Czajka, Tomasz Czarnecki, Łukasz Czerwiński, Ewelina Dańko, Mateusz Deskiewicz, Grażyna Drejska, Tomasz Fogiel, Julia Frankowska, Kamil Frącek, Renia Gosławska, Ewa Gregor, Tomasz Gregor, Artur Guza, Vilde Valldal Johannessen, Agnieszka Kaczor, Marek Kaliszuk, Paweł Klowan, Maciej Korwin, Dorota Kowalewska, Anna Krawecińska, Paulina Kroszel, Agnieszka Król, Katarzyna Kurdej, Mariola Kurnicka, Aleksandra Meller, Karolina Merda, Jerzy Michalski, Paweł Mielewczyk, Sebastian Münch, Rafał Ostrowski, Aleksy Perski, Alicja Piotrowska, Stavros Pittas, Sasza Reznikow, Marek Richter, Jarosław Rzepiak, Zbigniew Sikora, Magdalena Smuk, Marta Smuk, Bernard Szyc, Andrzej Śledź, Anna-Maria Urbanowska, Marta Vielrose, Jacek Wester, Katarzyna Więcek, Tomasz Więcek, Sebastian Wisłocki, Krzysztof Wojciechowski, Michał Zacharek, Adam Zawicki, Janusz Żak
Orkiestra pod dyrekcją Dariusza Różankiewicza w składzie:
Jolanta Arasimowicz (flet), Marcin Bożek (gitara basowa), Jarogniew Dąbrowski (koncertmistrz, skrzypce), Elżbieta Deputat (piano), Bogdan Gasik (skrzypce), Elżbieta Górka (altówka), Piotr Górka (inspektor orkiestry, puzon), Tomasz Grzegowski (trąbka), Aleksander Kamiński (saxofon, klarnet), Tomasz Kiel (trąbka), Krzysztof Krakowski (waltornia), Krzysztof Krawiec (saxofon, klarnet), Michał Leo (fagot), Grzegorz Lewandowski (perkusja), Małgorzata Lewosińska (skrzypce), Michał Mieczkowski (puzon), Renata Nehrebecka (obój), Izabela Jaworska (piano), Tomasz Pawłowski (instrumenty perkusyjne), Jacek Piastowski (saxofon, klarnet), Kamila Pietrzak (wiolonczela), Marcin Pietrzak (piano), Piotr Schiller (instrumenty perkusyjne), Małgorzata Siewert (skrzypce), Marek Tabiś (wiolonczela), Iwona Warszycka-Kot (skrzypce), Tadeusz Wiśniewski (gitara)
premiera: 31 grudnia 2011 r.