Krakowskie diab造

13 grudnia Opera Krakowska wreszcie po d逝giej przerwie mo瞠 poszczyci si w豉snym budynkiem i tak, jak niesko鎍zenie wiele mo積a m闚i o arcydziele "Diab造 z Loudun" i ka盥e kolejne s這wo b璠zie opiewa wielko嗆 tw鏎czo軼i Krzysztofa Pendereckiego, tak z pewno軼i nie mo積a przemilcze i przej嗆 oboj皻nie obok nowego gmachu Opery...

Libretto "Diab堯w z Loudun" - historia oparta na opowiadaniu Aldousa Huxleya, dotycz帷ym g這郾ego wydarzenia, jakim by proces w male鎥im francuskim miasteczku w pobli簑 Poitiers. W徠ki, jakie podczas tego wieczoru widz ma okazje zaobserwowa, to co jednak bardzo wsp馧czesnego, pomimo i libretto powsta這 wiele lat temu. Walka o godno嗆, okrucie雟two, sp鏎 o mentalno嗆 ko軼io豉. Jak znawcy sztuki z dum m闚i: "to wszystko przetrwa這 do naszych czas闚", w nas to stwierdzenie optymizmu nie budzi. W krakowskiej inscenizacji pod batut Andrzeja Straszy雟kiego wyst瘼uje blisko 200 os鏏. S to liczni soli軼i, balet i ch鏎 Opery Krakowskiej, orkiestra. Ale to nie wszystko, zobaczy mo瞠my r闚nie ch鏎zyst闚 z Filharmonii Krakowskiej, a akustyka sali zdecydowanie sprzyja wirtuozom na scenie. Tu mo積a z pewno軼i poczu ka盥y wokalny talent ze szczeg鏊n przenikliwo軼i.

Skromna scenografia nie prowokuje, nie jest narz璠ziem, s逝膨cym pog喚bianiu wizji autora. Pozostaje nam wierzy, i taki zabieg wynika z planu Laco Adamika, a ubogo嗆 rekwizyt闚 jest celowym zabiegiem. By mo瞠 troch nowoczesno軼i w tak odleg貫j historycznie sztuce podkre郵i這by jeszcze bardziej mocne strony przedstawienia. Tymi z pewno軼i by造 muzyka, sugestywnie dobrane kostiumy czy przepi瘯na, w niekt鏎ych momentach, gra kolor闚 i barw - ten ostatni element uda這 si uzyska poprzez nowoczesn konstrukcj samego budynku opery.

Diab造 z Loudun OPERA KRAKOWSKA

"Diab造 z Loudun"

"Diab造 z Loudun" to pierwsza opera Krzysztofa Pendereckiego. Jej pocz徠ki si璕aj roku 1969, kiedy to w Hamburgu odbywa si premiera w re篡serii Konrada Swinarskiego. Tym razem po prawie 40 latach przedstawienie ma inaugurowa dzia豉lno嗆 nowego gmachu Opery Krakowskiej. Wyb鏎 sztuki nie by przypadkowy. Sam mistrz Penderecki obchodzi w tym roku swoje 75-te urodziny. "Diab造 z Loudun" to nie jedyna opera artysty. "Czarna maska", "Raj utracony" czy "Ubu Rex", to r闚nie znane dzia豉 Krzysztofa Pendereckiego. Zdecydowanie nie spos鏏 wymieni wszystkich utwor闚, jakie napisa mistrz przez wszystkie lata swojej muzycznej kariery, kt鏎a trwa po dzie dzisiejszy.

Ci篹ko jest jednak odgraniczy tak wspania造 wyst瘼 od og鏊nego wra瞠nia, jakie wywar這 przebywanie w nowym gmachu Opery Krakowskiej. Po kr鏒kiej chwili, kiedy ju wszyscy widzowie zasi康 w fotelach, dyskusje nie milkn. Ostra, czerwona, wr璚z piekielna kolorystyka sali do sztuki Pendereckiego, bardzo ma貫 niewygodne fotele czy ogromna winda bez czujnika, przytrzaskuj帷a co drug osob, wchodz帷 do 鈔odka - z ka盥ej strony dobiegaj podobne g這sy. Du瞠 wra瞠nie wywieraj ju w sercu opery ruchome 軼iany - to przez nie modeluje si akustyk podczas pr鏏 i przedstawie.

Ogromny, majestatyczny budynek, bardzo wsp馧czesny jak na architektur operow zmusza do dyskusji. Tym bardziej, je郵i wiemy, 瞠 koszt jego przer鏀 130 mln z這tych. Nowoczesno嗆 budownictwa podkre郵a jeszcze bardziej wsp馧czesno嗆 opery i tak te b璠zie... Na "Diab豉ch z Loudun" nie ma kompletu na sali, ale nie zabraknie i najm這dszego pokolenia. Cho, jak sam autor m闚i o swojej muzyce, nie jest to przekaz 豉twy i przyjemny. Wymaga pewnego zaanga穎wania w 鈍iat muzyki. Niewprawione ucho mo瞠 nie zrozumie tego przekazu.

Pomimo wielu kontrowersji dotycz帷ych gmachu Opery Krakowskiej, r闚nie kontrowersyjne, bo odwa積e dzie這 "Diab造 z Loudun" nie wzbudza ju tak skrajnych odczu jak 40 lat temu. Dlatego b康幟y spokojni. Z ca陰 pewno軼i r闚nie Opera Krakowska nie b璠zie ju ich za jaki czas wzbudza... Z ka盥, nawet najbardziej wysmakowan nowo軼i cz這wiek musi umie si oswoi. Z ca陰 pewno軼i takiej sztuki, w takim wykonaniu w Krakowie dawno nie by這. Zdecydowanie jest to sztuka przez wielkie "S".

Ponadto Krak闚 po sze軼iu latach wreszcie doczeka si nowej Opery i jest to zdecydowanie du瞠 wydarzenie dla ka盥ego miasta. A jego waga jest tym wi瘯sza, je郵i m闚imy o mie軼ie, kt鏎e chce uchodzi za najbardziej kulturalne miejsce w Polsce...

Katarzyna Rokicka
Teatralia Krak闚
29 grudnia 2008

Opera Krakowska
Krzysztof Penderecki
"Diab造 z Loudun"
kierownictwo muzyczne - Andrzej Straszy雟ki
re篡seria - Laco Adamik
scenografia - Barbara K璠zierska
kostiumy - Magdalena Tes豉wska, Pawe Grabarczyk
przygotowanie ch鏎u - Marek Kluza
obsada:
Joanna - Ewa Biegas / Magdalena Barylak
Claire - Julia Przyborowska / Maria Lenart
Gabrielle - Karin Wiktor-Ka逝cka / Izabella Matu豉
Louise - Bo瞠na Zawi郵ak-Dolny / Joanna Dobrakowska
Philippe - Katarzyna Ole-Blacha / Marta Brzezi雟ka
Ninon - Agnieszka Cz御tka / Anna Borucka
Grandier - Artur Ruci雟ki / Leszek Skrla / Stanis豉w Kierner
Ojciec Barre - Przemys豉w Firek / Janusz Borowicz
Baron de Laubardemont - Adam Zdunikowski / Adam Sobierajski
Ojciec Rangier - Volodymyr Pankiv / Bogdan Kurowski
Ojciec Mignon - Imeri Kawsadze / Janusz D瑿owski
premiera 13 grudnia 2008 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP