Muzyka, technika i balet

Jak sprawić, by to, co jest za mało dostępne, stało się bardziej dostępne? Jak zainteresować tym, co przez ogromną część społeczeństwa uważane jest za niezrozumiałe i nierzadko po prostu nużące? Jak dotrzeć z kulturą do tych, którym wystarczają najprostsze formy rozrywki?

Wydaje się, że twórcy multimedialnego koncertu muzyki opartej na balecie "Kurt Weill" znaleźli sposób - zanieśli element tej kultury do miejsc, gdzie przypadkowi ludzie mogą na nią natrafić i być może zachwycić się tym, co usłyszą.

To zaskakujące połączenie - zderzenie najzupełniej odrębnych światów - może przynieść olśniewające rezultaty - przyciągnąć do przybytków kultury tych, którzy bez odpowiedniej zachęty nie znaleźliby się w nich.

Krótki (acz niezwykle urzekający) fragment muzyki z baletu "Kurt Weill", który miał swoją premierę 20 listopada w Operze Narodowej, zaprezentowany przez wybitnych muzyków, zabrzmiał wczesnym niedzielnym popołudniem w czterech miejscach: na Dworcu Centralnym, sklepie Sony Style w Centrum Handlowym Arkadia, w recepcji hotelu Hilton, a także w Coctail Bar Confashion.

Intrygujący, rytmiczny jazz bez najmniejszych wątpliwości stanowić może zachętę. I udowodnić, że Opera to nie archaiczne, skostniałe miejsce, przeciwnie - ożywcze i pobudzające.

Szalenie istotne wydaje się być to, jak podobne działanie podjęli twórcy koncertu do tego, na co postawił finalnie w swej twórczości Kurt Weill. Kompozytor po stworzeniu kilku genialnych utworów symfonicznych, decyduje się na zmianę kierunku - tworzenie muzyki dostępnej dla wszystkich. I znajduje swe miejsce na Broadwayu wśród jazzowych i swingowych dźwięków.

Fantastyczna fuzja muzyki poważnej z czysto rozrywkową dała olśniewający efekt. I ten efekt podziwiać mogliśmy (niestety, jedynie przez chwilę) zarówno na żywo w czterech punktach Warszawy, jak i online. Był to bowiem projekt zaplanowany tak, by dźwięki z tych czterech miejsc połączyć i stworzyć jeden utwór. I tak właśnie się to odbyło - ci, którzy chcieli zobaczyć wszystkie elementy razem, mogli usiąść przed ekranem, patrzeć i słuchać...

Kaja Owczarczyk
Teatralia Warszawa
1 grudnia 2009

Koncerty promujące premierę baletu "Kurt Weill" Krzysztofa Pastora

Michał Barański (kontrabas)
Krzysztof Gradziuk (perkusja)
Marcin Partyka (instrumenty klawiszowe)

Anna Serafińska (wokalistka)
Rafał Stępień (fortepian i aranżacje)

Anna Boniecka (I skrzypce)
Magdalena Smoczyńska (II skrzypce)
Sylwia Mróz (altówka)
Dorota Woźniak-Mocarska (wiolonczela)

Andrzej Rękas (puzon)
Robert Murakowski (trąbka)
Sebastian Feliciak (saksofon)

15 listopada 2009 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP