Na podbój świata z Panem Marimbą!

Recenzowanie spektakli dla dzieci, czy to stricte teatralnych czy też operowych, trochę przypomina przysłowiowe zabieranie się psa do jeża. Z reguły już sama etykietka "dla dzieci" zapala w umyśle ostrzegawcze światełka: infantylne, błahe, strata czasu. Owszem, to zupełnie inny typ przedstawień, ale i skierowany do specyficznego widza, bardziej wymagającego i posiadającego o wiele mniejsze zdolności koncentracji, co z pewnością nie ułatwia zadania twórcom. Z tej racji utrzymuję, że spektakl "Pan Marimba", inaugurujący nowy sezon w Operze Krakowskiej, odniósł sukces, gdyż najmłodsi melomani długo nagradzali przedstawienie entuzjastycznymi brawami.

Na scenie zaprezentowano muzyczną opowieść o podróży rezolutnego rodzeństwa, Kasi i Marka, w poszukiwaniu Zaczarowanej Piosenki, którą porwało złowrogie Ptaszysko. Kompanem i przewodnikiem małych podróżników zostanie Pan Marimba, znawca magicznych sztuczek i właściciel UFO, które pozwala przenosić się w mgnieniu oka w najodleglejsze kraje - od Japonii, przez Meksyk i Chiny na egzotycznej Afryce kończąc. Dzieciom nie zabraknie także innych sprzymierzeńców, oprócz pluszowych maskotek pomocą i radą służyć będą Wróżka, gromadka Jeży, czy też poczciwy chiński Smok.

Kompozytorka, Marta Ptaszyńska, przygotowała porywającą muzykę, pulsującą energią, wibrującą i zaskakującą zmianami tempa. W spektaklu wykorzystano dwa fortepiany oraz cztery zestawy perkusyjne - od ksylofonu, gongów, po wydającą etniczne dźwięki marimbę. W połączeniu z barwnymi elementami scenografii, takimi jak połyskujące tkaniny, efektownie wprawianymi w ruch przez aktorów oraz dobrze dobraną choreografię, powstało przedstawienie skrojone na miarę, atrakcyjne dla dzieci, ale i nienużące dorosłych. Warto także wspomnieć, że autorką libretta jest Agnieszka Osiecka.

Zaintrygował mnie już sam tytuł, który wskazywałby, że główny bohater będzie... instrumentem muzycznym z grupy idiofonów, czyli instrumentów perkusyjnych tzw. samodźwięcznych. Nic bardziej mylnego! Pan Marimba to czarodziej i przyjaciel dzieci, w jego rolę wcielił się aktor, grający także ojca Kasi i Marka, zaś swoje tajemnicze imię zawdzięcza właśnie Osieckiej, której brzmienie słowa "marimba" wydało się przyjemne dla ucha i powiewające egzotyką.

Pan Marimba OPERA KRAKOWSKA

Scenografia ze spektaklu "Pan Marimba"

Niewątpliwym atutem spektaklu jest obsadzenie prawie wszystkich ról przez dzieci, pochodzących z krakowskich szkół i ognisk muzycznych oraz Studia Baletowego, działającego przy Operze, dla których udział w "Panu Marimbie" był pierwszym poważnym występem przed szerszą widownią. Dzieci prezentowały wysoki poziom umiejętności wokalnych, swobodnie czuły się na scenie, choć jednocześnie widać było, że cały czas są skoncentrowane na swoich rolach, a zaangażowania w grę mógłby się od nich nauczyć niejeden zawodowy artysta.

Co ciekawe, reżyser - Włodzimierz Nurkowski, nie starał się wmówić dziecięcej widowni, że świat na scenie naprawdę istnieje i żyje poza naszym światem, swoim własnym, autonomicznym życiem. Wręcz przeciwnie - bardzo często stosowano umowne skróty, m.in. zmiany scenografii następowały bezpośrednio na scenie, przy obecności widowni, jeden aktor wcielał się w dwie role (wspomniany wcześniej Pan Marimba / Ojciec, czy też Wróżka / Matka). Pojawił się nawet zabieg subtelnego wyjścia z roli i bezpośredni zwrot do dyrygenta, prywatnie i po imieniu.

Przypuszczam, iż ta opera ma szansę pretendować do niepisanego krakowskiego kanonu operowego dla dzieci i to nie tylko ze względu na walory artystyczne, choć te niewątpliwie są ogromne, ale także - nie zapominając o jej wartości edukacyjnej - oprzez oryginalne podejście do nauki przez muzykę, aktualność spojrzenia i uniknięcie mdłych, zużytych morałów, tak często psujących smak wielu przedstawień dziecięcych.

Agnieszka Dziedzic
Teatralia Kraków
4 października 2008

Opera Krakowska
Scena na Antresoli
"Pan Marimba"

libretto: Agnieszka Osiecka
reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
asystent reżysera, inspicjent, sufler: Magdalena Rut
scenografia i kostiumy: Katarzyna Paciorek
asystent scenografa: Aneta Kobińska
kierownictwo muzyczne: Sławek A. Wróblewski
dyrygent: Sławek A. Wróblewski
kompozytor: Marta Ptaszyńska
choreografia: Kinga Batko-Kużdżał, Ewa Mączyńska
korepetytorki: Anna Dzierżak, Joanna Solecka
korepetytorki wokalne: Barbara Siklucka, Joanna Wójtowicz
obsada: MATKA/WRÓŻKA Małgorzata Lesiewicz, Karin Wiktor-Kałucka, Bożena Zawiślak-Dolny; OJCIEC/PAN MARIMBA Przemysław Firek, Michał Kutnik, Andrzej Biegun; CHIŃSKI SMOK Przemysław Bałka, Jerzy Wójcik; EL TORTILLERO/SZARY PTAK Jan Moszumański, Tomasz Wnuk; KASIA Paulina Kapłon, Kinga Nurkowska; MAREK Mateusz Guzik, Antoni Kuźmiński; PANI KROWA Justyna Budzyn, Joanna Gałczyńska; PANI SOWA Barbara Poradzisz, Bartosz Skupień; PAN KONIK Michał Piecha, Aleksander Pluta; PAN PIES Jakub Białas, Dawid Lewandowski; PANI KOZA Emma Milewska, Magdalena Sułkowska; PANI OWCA Martyna Kubik, Dominika Murzyn; KOCIAKI Jagoda Nowak, Natalia Podyma, Natalia Szymańska, Laura Roztocka; GRUPA "14" (Pociąg, Ściany, Kolibry, Jeże, Japończycy, Armia Króla Bębniarza, Meksykanie, Chińczycy) Aleksander Cieśla, Kamila Gregorczyk, Katarzyna Kasperczyk, Jakub Lewandowski, Weronika Litwa, Cezary Luty, Filip Pryliński, Maciej Szczerba, Anna Szklener, Karolina Szymkowska, Gabriela Świerczek, Julia Turczynowicz-Suszycka, Mateusz Urban, Jakub Wójtowicz; I KOLIBRY Weronika Litwa, Cezary Luty, Anna Szklener, Gabriela Świerczek, Karolina Szymkowska, Filip Pryliński, Kamila Gregorczyk; I JEŻE Aleksander Cieśla, Katarzyna Kasperczyk, Jakub Lewandowski, Maciej Szczerba, Mateusz Urban, Jakub Wójtowicz, Bartłomiej Fraś, Amelia Kacperczyk, Magdalena Kawecka, Julian Kłembukowski, Mateusz Kłembukowski, Maria Kowalczyk, Ewelina Kulig, Aneta Migdał, Zofia Migdał, Kacper Nowak, Michalina Sarba, Anna Sułkowska, Natalia Ungar, Szymon Woźniak; II KOLIBRY Bartłomiej Fraś, Julian Kłembukowski, Mateusz Kłembukowski, Ewelina Kulig, Zofia Migdał, Kacper Nowak, Anna Sułkowska (koliber-drzewo); II JEŻE Amelia Kasperczyk, Magdalena Kawecka, Aneta Migdał, Michalina Sarba, Natalia Ungar, Szymon Woźniak; ZACZAROWANA PIOSENKA Julia Błachuta, Nina Firek; MŁODY KOLIBER Julia Turczynowicz-Suszycka, Maria Kowalczyk; BLIŹNIAKI JAPOŃSKIE Jakub Lewandowski, Maciej Szczerba, Mateusz Kłembukowski, Anna Sułkowska
premiera: 19 września 2008 r.

© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP