O dwóch takich, co kochali jedną (Nastasja Filipowna)

O dwóch takich, co kochali jedną (Nastasja Filipowna)

Dostojewski poruszał tematy trudne, takie jak zdrada, miłość i namiętność. To jego metoda na ukazanie prawdziwego ludzkiego oblicza. W Nastasji Filipownej Andrzej Domalik stworzył paszkwil i wyeksponował w nim charakter człowieka.

Zarówno scenografia, oświetlenie, jak i podkład muzyczny już od samego początku zabierają widza w świat mroczny, zły, pełen demonów. Od pierwszej sekundy czujemy niepokój połączony z dziecinną ciekawością. Stopniowo poznajemy bohaterów – Rogożyna, Myszkina i tajemniczą Nastasję. Dwóch pierwszych widzimy, słyszymy ich dialogi, podzielamy ich ból. Jej nie sposób dojrzeć, ponieważ kobieta, którą obaj całym sercem pokochali, nie żyje. Leży i nasłuchuje z zaświatów, jak wielkie krzywdy wyrządziła rozkochanym w niej mężczyznom.

Nastasja Filipowna to bez wątpienia trudny spektakl dwóch aktorów – wymaga skupienia, chłonięcia go każdym zmysłem. To, czego nie zrozumieliśmy na początku, staje się jasne wraz z ostatnim wypowiedzianym słowem.

Marcin Dorociński sprawdził się rewelacyjnie w roli Rogożyna – jest furiatem, który dla miłości zrobi wszystko. Pełen pasji, przyciąga kobietę niczym magnez, by za moment z tego samego powodu wzbudzić w niej strach i pozwolić jej uciec. Grzegorz Damięcki jako Myszkin jest jego absolutnym przeciwieństwem – romantyczny kochanek, który dla swojej lubej gotów jest podążyć na koniec świata, oddać ostatni grosz, ostatnią koszulę. A nawet oddać ją innemu, wierząc, że  dzięki temu będzie ona szczęśliwsza.

Dialog pomiędzy Myszkinem a Rogożynem zmusza do refleksji – ciężkiej i szczerej – na temat niejednoznacznej, nieuchwytnej miłości. Miłości, która sprawia, że każdy z nas odkrywa swoje wewnętrzne „ja”, gotowe przerodzić się w drapieżnika. To również refleksja na temat wiary, dzięki której człowiek odnajduje siłę do działania.

Nastasja Filipowna jest spektaklem dla tych, którzy chcą zobaczyć więcej niż tylko następną inscenizację. Znajomość Idioty Dostojewskiego może się tu okazać przydatna.

Dominika Stańczak, Teatralia Warszawa
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 81/2014

Teatr Ateneum
Nastasja Filipowna
na motywach Idioty Fiodora Dostojewskiego
według pomysłu Andrzeja Wajdy
adaptacja i reżyseria: Andrzej Domalik
scenografia: Marcin Stajewski
kostiumy: Jagna Janicka
światło: Katarzyna Łuszczyk premiera: 15 grudnia 2013
obsada:  Grzegorz Damięcki (Myszkin), Marcin Dorociński (Rogożyn)

fot. Bartek Warzecha

Dominika Agnieszka Stańczyk – dziennikarka, redaktorka, miłośniczka historii sztuki i Szekspira.