<<<

Białysztuk IX Kolchida - IX Międzynarodowy Przegląd Inicjatyw Teatralnych
25-29 czerwca

Białysztuk, czyli Międzynarodowy Przegląd Inicjatyw Teatralnych po raz pierwszy zorganizowany został w 2005 roku przez grupę absolwentów białostockiej Akademii Teatralnej. Pod egidą Stowarzyszenia Promocji Artystycznej Marcin Bartnikowski, Robert Drobniuch i Dagmara Sowa rozpoczęli cykliczną akcję mającą prowokować do społecznego dialogu, budzić fascynację teatrem, promować młodych twórców. Zamiarem pomysłodawców Przeglądu jest umożliwienie białostockiej publiczności szerszego otwarcia na sztukę z kraju i zagranicy.
W ramach Białegosztuku wystąpiły dotychczas uznane zespoły z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Czech m.in: Teatr Porywacze Ciał, Figurentheater Wilde&Vogel, Playground, Hnos Oligoz, Teatr Novogo Fronta. Stałym elementem programu są otwarte czytania dramatu współczesnego i spotkania z ich autorami. Brali w nich udział m.in. Krzysztof Bizio, Wiesław Szymański, Marta Guśniowska, Tomasz Man, Maciej Kałach, Michał Walczak, Paweł Jurek.
Starania organizatorów wspierają i doceniają miejscy włodarze. Białysztuk może też liczyć na gościnność lokalnych instytucji kulturalnych - Akademii Teatralnej i Białostockiego Teatru Lalek, gdzie prezentowana jest większość spektakli.

Tegoroczna, już dziewiąta edycja Przeglądu trwa od 25 do 29 czerwca. W ciągu tych kliku dni można zobaczyć spektakle, pokazy studentów białostockiej Akademii Teatralnej , filmy animowane i koncerty ( m.in., pierwszej żeńskiej grupy perkusyjnej w Polsce- Mamatucada z Wrocławia). Jak zawsze nie obędzie się bez czytania dramatu i spotkania z jego autorem, tym razem Arturem Pałygą. Nie zabraknie też licznych gości z zagranicy , w dużej mierze za sprawą projektu SONE, w który wpisuje się Białysztuk.

SONE jest wspólną inicjatywą Schaubude Berlin, Stowarzyszenia Promocji Artystycznej / Kompanii Doomsday (Białystok), Figurentheater LILARUM (Wiedeń) i Lindenfels Westflügel (Lipsk). Nazwa oznacza geograficzną przekątną, wyobrażenie  osi, która biegnie z południowego zachodu na północny wschód,  przecinając Europę. Na niej zawiązała się współpraca między teatrami i grupami artystycznymi, mająca skłaniać do refleksji nad współczesnymi kierunkami rozwoju teatru wizualnego i teatru ożywionej formy.

Na realizowanej w ramach SONE, IX edycji Przeglądu Białysztuk pojawią się artyści z Gruzji (Ana Zombie), Białorusi (New Stage Company) i Ukrainy (Alexej Tchernyi - twórca filmów animowanych). Dodatkowo zaprezentuje się niemiecka grupa Figurentheater Wilde&Vogel oraz białostoccy reprezentanci niezależnego teatru: Kompania Doomsday i Teatr Kolegtyw.
Dobór repertuaru i twórców nie jest przypadkowy. Tegoroczny Białysztuk skupia się na prezentacji niezależnych teatrów z byłego bloku wschodniego, z krajów od Polski po Krym. Stąd też podtytuł Przeglądu - "Kolchida" ( z gr. Kolchis) kryjący w sobie historyczną nazwę krainy u wybrzeży Morza Czarnego.

PROGRAM PRZEGLĄDU

25.06.2009
godz. 19.00 Pokaz filmów animowanych - Alexej Tchernyi (Ukraina/Niemcy) - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14) - wstęp wolny

godz. 20.00 "Prosta inżynieria" - Ana Zombie (Tibilisi/Gruzja) - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14)*

26.06.2009
godz. 18.00 Pokazy studenckie: "Najbrzydsza kobieta świata", "Der Kinderschafe" - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14) - wstęp wolny

godz. 20.00 "Fizjotopia" Teatr Kolegtyw (Białystok) - Białostocki Teatr Lalek (ul. Kalinowskiego 1)*

27.06.2009
godz. 19.00 Koncert grupy Mamatucada (Wrocław) - Rynek Kościuszki, Plac przy Ratuszu

godz. 20.00 "Bez podłogi" Kompania Doomsday (Białystok) - premiera białostocka - Białostocki Teatr Lalek (ul. Kalinowskiego 1)*

godz. 21.30 Koncert grupy Mamatucada (Wrocław) - Odeon Jazz Club (ul. Akademicka 10/1) - wstęp wolny

28.06.2009
godz. 18.00 "Skrawki" Kompania Doomsday (Białystok) - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14)*

godz. 20.00 "Spleen" Figurentheater Wilde&Vogel (Lipsk/Niemcy) - Białostocki Teatr Lalek (ul. Kalinowskiego 1)*

29.06.2009
godz. 18.00 Polski dramat współczesny - spotkanie z Arturem Pałygą - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14) - wstęp wolny

godz. 19.30 "Vermes" New Stage Company (Mińsk/Białoruś) - Akademia Teatralna (ul. Sienkiewicza 14)*

godz. 21.00 Koncert grupy Freak Cabaret Band - Serebryanaja Svad'ba (Mińsk/Białoruś) - Odeon Jazz Club (ul. Akademicka 10/1) - wstęp wolny

* bilety w cenie 12 zł do kupienia na godzinę przed spektaklem w miejscu prezentacji
rezerwacja biletów:

Projekt zorganizowany przez Stowarzyszenie Promocji Artystycznej w ramach projektu SONE dotowanego ze środków programu Kultura 2000 Unii Europejskiej oraz przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Białymstoku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego i Fundacji Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerzy w realizacji projektu: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białostocki Teatr Lalek.

Ana Zombie (Tibilisi/Gruzja)
Prosta inżynieria


Gdzie jest kontrolowane społeczne gniazdo niekontrolowanego materiału genetycznego? Kto kontroluje niezmierzoną armię żyjących organizmów z głębokiej strefy NIEOFICJALNEJ? Czy to inwazja czy reprodukcja?
Biali ludzie - nienarodzone jeszcze sny i zadziwiające wiadomości ze strefy NIEOFICJALNEJ.
Kim są? Kto o nich dba? Kto nadaje im imiona?
Przekraczający granicę egzystencji, stający się istotami OFICJALNYMI.
Miliony spośród nas - jak gwiazdy na niebie, "jak łzy w deszczu".

Ana i Zombie to dwójka artystów zaangażowanych we współczesna komunikację internetową (blogging, facebook, myspace, ect.). Regularnie publikują swoje wiersze i rysunki w sieci. Zombie to poeta, piosenkarz i performer, aktywny na scenie i odpowiedzialny za emocjonalny przekaz improwizowanego spektaklu. Ana wywodzi się ze świata sztuk wizualnych i odpowiada za plastyczną oprawę spektakli.

Pokazy studenckie

Der Kindershafe


Występują: Łucja Grzeszczyk, Michał Jarmoszuk, Magdalena Witczak
Muzyka- Michał Jarmoszuk
Scenografia- zespół

Opieka pedagogiczna dr Artur Dwulit.

Der Kindershafe - Etiuda studentów III roku zrealizowana na podstawie krótkich wierszy dla dzieci ze zbioru pt. Złota Różdżka Heinricha Hoffmana. Niepozorna z wyglądu szafa kryje w sobie historię nieposłusznych malców, których spotkała zasłużona kara. Utrzymana w klimacie XIX w. makabreska odgrywana jest zarówno przez lalki jak i aktorów w żywym planie. Spektakl dla młodzieży i widzów dorosłych.

Najbrzydsza kobieta świata

Występują: Joanna Stelmaszuk, Przemysław Bosek
Opieka pedagogiczna: dr Artur Dwulit

Mała forma teatralna przygotowana przez studentów III roku kierunku aktorskiego, inspirowana historią Julii Pastrana oraz opowiadaniem Olgi Tokarczuk Najbrzydsza kobieta świata.

New Stage Company (Mińsk / Białoruś)  
Vermes
Laboratorium


Vermes jest oparty na trzech znanych tragediach  Williama Szekspira i dziesięciu dziełach, dotyczących biologii. Mówi o ludziach, pasożytach i ich relacjach, stosunkach i uzależnieniach. A ponad wszystko o świecie widzianym z perspektywy pasożytów. Miłość i śmierć. Wojna, władza i sens życia. Zobaczymy pasożyty w ciszy obserwujące świat. Co one myślą?
To trzeci spektakl Nowego Teatru z Mińska, stworzonego przez absolwentów Wydziału Lalkarskiego Akademii Teatralnej w Mińsku. Grupa eksperymentuje z różnymi formami i stylami teatralnymi, budując absurdalny świat, który w dziwny sposób przypomina świat, w którym żyjemy.  
Spektakl dla młodzieży i dorosłych.

Kompania Doomsday
Skrawki

wg Otella Williama Szekspira
w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego
oraz tekstów własnych

Reżyseria Marcin Bartnikowski
Scenografia Marcin Bikowski
Kostiumy Maria Żynel
Muzyka Anna Świętochowska
Obsada: Magdalena Czajkowska, Agnieszka Makowska, Maria Żynel, Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski

Czy znasz weneckie zapusty?
I w noc i we dnie, szalone, przednie;
Maska twarz kryje - a kto się pyta
O sprawy czyje, tego przywita
Wrzawa, śmiech pusty.
Żywo, radośnie,
Skrycie, miłośnie
A kryte łodzie
Czernią na wodzie.
Wrzawa, śmiech pusty;
Czy znasz weneckie zapusty?
Bo na tym świecie Śmierć wszystko zmiecie,
Robak się lęgnie i w bujnym kwiecie.
Bo na tym świecie Śmierć wszystko zmiecie
Robak się lęgnie i w bujnym kwiecie
/A.Malczewski Maria/

Skrawki to spektakl o obsesjach i namiętnościach, w którym tekst Szekspira w klasycznym tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego stanowi punkt wyjścia do snucia współczesnej refleksji o miłości, która może budować i niszczyć. To spektakl opowiedziany za pomocą masek, aktorów i gry z przestrzenią i dźwiękiem.
Skrawki to kolejne w dorobku Kompanii Doomsday przedstawienie, w którym klasyczny tekst służy budowaniu nowoczesnego teatru ożywionej formy.

Teatr Kolegtyw
Fizjotopia

wg tekstów: Fizjolog anonimowego autora z II w n.e., Zoologia Arystotelesa, O właściwościach zwierząt Klaudiusza Eliana

Scenariusz i reżyseria: Robert Drobniuch, Tomasz Gilewicz
Scenografia: Kamel Boukoffa
Muzyka: Michał Siwak
Video Art: Krzysztof Kiziewicz
Występują: Dorota Baranowska Katarina Smaczna-Fejesova Marcin Dąbrowski Radosław Guziejko Krzysztof Kiziewicz Marcin Rogalski

Szklane biurowce i stalowe hipermarkety, ślimaki ulic i linii elektrycznych... Oto topografia metropolii XXI wieku - Fizjotopii. Człowiek, to tutaj jedynie mały element wielkiej całości, całkowicie z nią zespolony i jej podporządkowany. Zniewolony przez biurokratyczną machinę, technologiczny postęp, natłok informacji. Zniewolony przez własną naturę - jej najciemniejsze strony, najgorsze instynkty, popędy. To one - siła i agresja - uwydatniają się w walce o przetrwanie. Stają się sposobem na świat, w którym nie ma miejsca na miłość, wrażliwość, bezinteresowność, a wartości moralne zastąpił kult konsumpcji i pieniądza. Czy to jednak sposób wystarczający?
Mieszkańcy Fizjotopii szukają jeszcze alternatywnych dróg, bo choć w swojej miejskiej dżungli tak bardzo przypominają zwierzęta, to jednak są przecież z gatunku homo sapiens...

scenariusz Fizjotopii jest inspirowany starożytnymi tekstami: Fizjologiem anonimowego autora, O właściwościach zwierząt Klaudiusza Eliana i Zoologią Arystotelesa. W kontekście rozważań nad naturą ludzką oraz kondycją współczesnego człowieka brzmią one zaskakująco aktualnie. Twórcy spektaklu przedstawiając ponowoczesną rzeczywistość celowo sięgają do nowoczesnych form, mieszają konwencje. Występujący w spektaklu tancerze wykorzystują klasyczny taniec uliczny z nowojorskich gett, taniec współczesny i improwizacje, a aktorzy czerpią zarówno z tradycji teatru dramatycznego jak i teatru lalek. Scenografię tworzą stalowe konstrukcje i video art, całość dopełniają oryginalne współczesne kompozycje.

Mamatucada

Pierwsza żeńska grupa perkusyjna w Polsce. Dziesięć pięknych pań kontra gorąca brazylijska samba. W składzie:

Repinique Mały a jakże wielki! Wielokrotna łamaczka pałek. Zawsze w kontrze, zawsze w punkt! Dyrygent, menadżer i perkusjonistka w jednej osobie - Marianna Wasik
Surdo Aktorski temperament w połączeniu z menadżerskim tupetem. Dwie wielkie pałki a jeszcze większe bębny. - Anna Krotoska, Anastazja Gołaj
Caixa Jedyna profesjonalistka w zespole. Nie ma to jak edukacja! - Aleksandra Wasik
Chocalho
Monika Macek - psycholog. Chcesz o tym pogadać?
Joanna Karczmarek - diabeł wcielony, pierwszy wokal zespołu
Alicja Aksamit  - MacGywer w spódnicy. Just shake it baby!
Agogo Słodkie M&Ms - w opakowaniu odnajdziesz szaloną farmaceutkę po godzinach grającą na saksofonie oraz primabalerinę socjologii - Magda Kampa, Magda Jaroszyk
Tamborim cicha woda brzegi rwie... nieprześcigniona mistrzyni kulturalna - Joanna Gniazdowska

Kompania Doomsday
Bez podłogi
Robert Jarosz


Reżyseria: Robert Jarosz
Scenografia: Pavel Hubićka
Muzyka: Patryk Lichota

Obsada:
Matka - Dagmara Sowa
Doktor - Paweł Chomczyk
Biabeł - Krzysztof Prystupa (gościnnie)

Bez podłogi to prapremiera tekstu Roberta Jarosza, nagrodzonego w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II zorganizowanym przez CMJPII, w reżyserii samego autora. Tytuł dramatu określa dom. Dom, którego gliniane klepisko jest przesiąknięte rodzinnymi tajemnicami ukrywanymi od lat. Głównego bohatera -Doktora- zastajemy w chwili gdy tajemnice zaczynają ulatywać i przybierać postać Matki i towarzyszącego jej Biabła, inicjatora bolesnej i niebezpiecznej gry. Matka - natrętnie pobożna i pobożnością ubezwłasnowolniająca, prowokuje syna do morderstwa i oczyszczenia...

Ziemia ukrywa każdą kroplę tajemnicy i każdej tajemnicy dochowa... w ziemię wsiąknie wszystko... woda, wino, krew, pot, mleko... Ściany ochronią przed obcymi ale nie pozwolą wydostać się oparom tajemnicy na zewnątrz. Im mniej miejsca w domu bez podłogi tym gęstsze opary... a w gęstych oparach, jak we mgle, łatwo pomylić wroga z przyjacielem, anioła z demonem, miłość z nienawiścią, grzech ze słowem...

Figurentheater Wilde&Vogel (Lipsk/Niemcy)
Spleen

wg tekstów Charles'a Baudelaire'a

Reżyseria : Hendrik Mannes
Scenografia i lalki: Michael Vogel
Obsada : Michael Vogel
Muzyka na żywo: Charlotte Wilde
Głosy: Jördis Barth, Julka Finger, Luana Goller, Lotta Hillert, Merlin Lando Dweezil Ben Müller, Luis Neuschäfer, Vincent Sudau
Dźwięk: Patrick Kukwa

Który z nas w momentach swej ambicji nie śnił o cudzie poetyckiej prozy, muzycznej bez rytmu i rymu, wystarczająco wdzięcznej i poszarpanej do wyrażenia lirycznych impulsów duszy , łopoczących się żagli sumienia?
Ten prześladujący ideał rodził się ponad wszystkim, poza moim odkrywaniem ogromnych miast, poza mieszanką ich niezliczonych relacji...
Baudelaire: Wstęp do Paryski splin, 1869

Spleen to kalejdoskop obrazów, piosenek i miniatur inspirowanych kolekcją poematów prozą Baudelaire'a Paryski splin, opublikowanych pośmiertnie w 1869 roku. Opisuje ludzkość u progu współczesności rozdartą pomiędzy pragnieniem życia i śmierci, między romantycznym poszukiwaniem nieskończoności a brutalną trywialnością.
Aktorzy występują na scenie z lalkami oraz instrumentami muzycznymi a teksty Baudelaire'a mówione są przez dzieci. Magia tego kalejdoskopu rozwija się w wyobraźni między aktorami, formami i publicznością. Sekwencje obrazów i muzyki na żywo prezentowane przez twórców dają możliwość nowej interpretacji wizji świata poety.

Polski dramat współczesny to projekt, który poprzez otwarte czytania dramatów, i spotkania z ich autorami, ma przybliżyć szerszej publiczności problematykę współczesnej dramaturgii oraz promować polski dramat. Taka forma obcowania z literaturą i teatrem od lat cieszy się popularnością w dużych ośrodkach kulturalnych w kraju i za granicą. Dzięki kolejnym edycjom Białegosztuku "czytanie dramatu" na dobre zagościło też w Białymstoku. W tym roku gościem specjalnym będzie Artur Pałyga, autor m.in. takich sztuk jak: Nic co ludzkie - tryptyk, który powstał na Scenie Prapremier InVitro w Lublinie i jest efektem wspólnej pracy z reżyserami Pawłem Passinim, Piotrem Ratajczakiem i Łukaszem Wittem-Michałowskim oraz aktorami. Wyróżnienie w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2008 r; Żyd - reż. Robert Talarczyk, napisany dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Żyd otrzymał główną nagrodę na III Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych Raport w Gdyni; Hamlet'44 na dziedzińcu Muzeum Powstania Warszawskiego; wspólnie z Magdą Fertacz, reż. Paweł Passini. Turyści, reż. Piotr Ratajczak. Teatr Polski w Bydgoszczy, Wszystkie rodzaje śmierci - tekst inspirowany Siddarthą Hermana Hessego, reż. Paweł Passini, Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie. Główna nagroda na IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych Raport w Gdyni.

<<<

Białysztuk
© "teatralia" internetowy magazyn teatralny 2008 | kontakt: | projekt i administracja strony: | projekt logo:
SITEMAP