Spotkanie Teatrów Województwa Kujawsko-Pomorskiego
W Grudziądzu od 1951 do 1991 roku istniał repertuarowy Teatr Ziemi Pomorskiej, następnie kulturę teatralną podtrzymywano poprzez realizowanie konkursów na zagospodarowanie sceny - gospodarz musiał wyprodukować kilka premier w ciągu roku. Niestety, ta forma nie przyjęła się, a teatr grudziądzki został sceną impresaryjną. Prawdopodobnie nasz obiekt to jedna z najlepszych "pustych" scen w Polsce - ze względu na pełną teatralna infrastrukturę. Sama scena jest dość duża i wytrzymała, co daje różnorodne możliwości.
Nie można powiedzieć, że w Grudziądzu nie ma publiczności teatralnej: przykładem są tu spektakle z obsadą gwiazdorską, znaną z telewizji, które sprzedają się podwójnie (sala na ok. 400 miejsc). Mowa o spektaklu "Smak Mamrota" (Produkcja Agencja Artystyczna Gudejko, na podstawie serialu "Rancho") i "Klub Hipochondryków 2" (Teatr Syrena, Warszawa, wystąpili m.in. Wojciech Malajkat, Zbigniew Zamachowski). W rzeczywistości scena także nie stoi pusta, gdyż Centrum Kultury TEATR organizuje imprezy kulturalne o rozmaitym profilu: kabarety, koncerty i inne (www.teatr.grudziadz.pl)
Uzasadnienie potrzeby teatru autorskiego w Grudziądzu
Istnieje, tak jak zresztą w każdym innym mieście, duża rozbieżność między frekwencją na spektaklach, które w obsadzie mają powszechnie znanych aktorów, a produkcjami cenionych w środowisku teatralnym reżyserów. Nie będzie uproszczeniem, jeśli powie się, że publiczność przychodzi przede wszystkim na znanych aktorów. Wynika to zarówno z braku ciągłości edukacji teatralnej, jak i z braku możliwości utożsamienia się z problemami przedstawianymi przez gościnnie występujące teatry, które przyjeżdżają, grają jeden, dwa spektakle i znikają. Ale obrazem publiczności, która szuka w teatrze czegoś innego niż czysta rozrywka niech będzie średnia ilość osób na przedstawieniach Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej 2008 - ponad 220 osób. Niestety, w tej grupie prawie zupełnie brakuje ludzi młodych, uczniów, studentów (a w mieście istnieje już kilka uczelni kształcących nawet w trybie dziennym - w tym filia UMK. Pamiętajmy, że studiowanie to rozwój całościowy, a nie tylko edukacja książkowa - a do takiego rozwoju niezbędna jest także możliwość pełniejszego uczestnictwa w kulturze).
Właśnie teatr jest sztuką szybko reagującą na zmiany zachodzące w społeczeństwie i sprzyja refleksji nad kierunkiem jego rozwoju. Dlatego brak teatru autorskiego w Grudziądzu, przy jednoczesnych możliwościach lokalowych, to dotkliwa luka, którą warto zapełnić. Tym bardziej, że można skorzystać z istniejącej infrastruktury i bliskiego usytuowania teatrów prezentujących sztukę sceniczną na wysokim poziomie. Dzięki konsekwentnemu działaniu, w ciągu kilku lat krąg teatralnej publiczności poszerzy się, co zwiększy dochody instytucji w sektorze kultury w Grudziądzu i nie tylko (wiele osób z Grudziądza uprawia turystykę kulturalną, a ich celem są głównie teatry muzyczne oraz - w naszym województwie - Opera Nova w Bydgoszczy. Festiwal teatrów województwa kujawsko-pomorskiego będzie dobrą reklamą dla występujących teatrów, która może zaowocować wzrostem ilości widzów nie tylko na naszej scenie).
Ciekawostką festiwalu jest otwarcie sceny zarówno dla teatrów repertuarowych, jak i niezależnych.
Teatr łączy
Pobocznym efektem pozytywnym planowanego festiwalu jest możliwość promocyjnego wykorzystania aspektu spotkania dwóch miast tradycyjnie uznawanych za rywalizujące ze sobą. Wokół tejże rywalizacji narastają w świadomości mieszkańców mity i stereotypy. Na co dzień artykułowane w formie żartów, czasami, np. przy kwestiach dotyczących podziału wojewódzkich finansów - ożywają i budzą wśród opinii publicznej rzeczywiste negatywne emocje. Spotkanie na jednej scenie to szansa na budowanie pozytywnego wizerunku województwa i przyczynek do dyskusji o kulturalnej mapie naszego województwa.
Edukacja teatralna
Działanie Grudziądz - scena otwarta nastąpi po festiwalu Grudziądzka Wiosna Teatralna 2009 - Klasyka w teatrze, poszerzonej o działania popularyzatorskie: darmowe projekcje spektakli Teatru TV w Kinie HELIOS (jedyne kino w Grudziądzu), wystawa z Muzeum Teatralnego w Warszawie, wyjście sztuki teatralnej poza tradycyjną scenę. Wielu małych kroków potrzeba, aby zainteresowanie teatrem wśród grudziądzan rosło. Szczególnie ważnym odbiorcą jest młodzież. Odbiorca dziecięcy ma w Grudziądzu możliwość korzystania z teatru z dość przyzwoitą częstotliwością, dzięki produkcjom Centrum Kultury Teatr reżyserowanym przez Zbigniewa Kulwickiego, Teatrzykowi Lalkowemu MISZMASZ (Renata Boguska) i scenie impresaryjnej, ale już młodzież dorastająca nie znajduje w teatrze zbyt często miejsca dla siebie. Wydarzeniem towarzyszącym, mającym na celu zmianę tego stanu będą tygodniowe warsztaty teatralne prowadzone przez specjalistów - praktyków z bogatym doświadczeniem. Poświęcone pracy z głosem, ciałem, wyobraźnią, będą skierowane głównie do instruktorów i nauczycieli, jak i do młodzieży. Adresatem warsztatów są nie tylko osoby, którym marzy się kariera aktorska, ale każdy, kto chciałby popracować nad zwiększeniem świadomości własnego ciała i gestu.
I Spektakle:
sobota / Toruń 24.10.2009
1. Główna scena widowiskowa - Hanoch Levin, "Pakujemy manatki. Komedia na osiem pogrzebów", reż. Iwona Kempa, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
2. Scena kameralna - Norbert Okoń, "Czyściciel dywanów", reż. Romuald Wicza-Pokojski,Teatr Wiczy z Torunia
niedziela / Bydgoszcz 25.10.2009
1. Główna scena widowiskowa - "We are the champions. Piosenki sportowe", reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy
2. Scena kameralna - Samuel Beckett, "Watt", reż. Jerzy Welter, Teatr Studio Czyczkowy, Bydgoszcz
II Edukacja:
W dniach 19-23 października przeprowadzone będą warsztaty w następujących grupach: Sztuka dialogu (celem jest budowanie porozumienia na scenie, pobudzanie wyobraźni i wykształcanie odruchów szybkiego reagowania) i Sztuka dźwięku (poświęcone emisji głosu i kulturze żywego słowa). Warsztaty poprowadzą Jerzy Welter i Aleksandra Kugacz.