"Córka źle strzeżona" w Operze na Zamku
Córka źle strzeżona
Data: 29.03 Czas trwania: 1:40
Godzina: 9:00 Ilość przerw: 1
Data: 30:03
Godzina: 10:00
Obsada:
LISA KSENIIA NAUMETS - SNARSKA
COLAS PAWEŁ WDÓWKA
SIMONE, MATKA LISY ANDRZEJ KIEĆ
THOMAS, BOGACZ JANUSZ GRZEGORCZYK
ALAIN, JEGO SYN VLADYSLAV GOLOVCHUK
NOTARIUSZ ROSTYSŁAW BILIAK
KOLEŻANKI LISY KAROLINA TICHY
CHRISTINA JANUSZ
OLGA TATARCEW
STEFANIA NABET
WIEŚNIACZKI KLAUDIA ULATOWSKA
DARYNA KOLODZIEJCZYK
LUDMILA BEREZYANSKAYA
ALEKSANDRA ZDEBSKA
WIEŚNIACY MAKSIM YASINSKI
VASYL KROPYVNYI
JURIJ ONYSCHENKO
MICHAŁ HALENA
KOGUT I KURCZĄTKA DZIECI ZE STUDIA TANECZNO-MUSICALOWEGO
Balet Opery na Zamku
Dzieło pochodzi z XVIII wieku i można je zakwalifikować jako baletową komedię o sielankowym wydźwięku, tak modnym we Francji tuż przed rewolucją 1789 roku. Urokliwa historia opowiedziana za pomocą klasycznego tańca i mimiki, niezmiennie silnie oddziałuje na publiczność, w wielu fragmentach rozbawiając ją do łez. Jest to komiczna sielanka, której muzyka oparta jest na tańcach i pieśniach ludowych pochodzących z końca osiemnastego wieku. Akcja jest zręcznie skonstruowana, posiada prostą treść o bardzo francuskim charakterze, która osnuta wokół miłości, przekazuje prawdę o życiu, wyśmiewając słabości ludzkiego charakteru.
Postaci Lisy i Colina pozwalają stworzyć role o ogromnej wyrazistości oparte na wysokiej technice tańca klasycznego. Wykonawcy tych ról powinni posiadać silną indywidualność - wszak cecha ta w balecie jest decydującym czynnikiem. Matka Simone jest postacią wręcz wymarzoną dla tancerza (wykonuje ją zwykle mężczyzna), ale ze względu na swoją groteskowość bardzo trudną, w której powinno się wykazać nie tylko kunsztem aktorskim, ale pełnym klasy humorem i dowcipem. Sceny zbiorowe urzekają plastyką ruchu, eksponując sielankowo-pastoralny charakter dzieła.
* Libretto: Jean Dauberval
* Opracowanie Muzyczne: Ferdinand Herold i Peter Ludwig Hertel
* Choreografia - Natalia Fedorowa
* Kostiumy - Ryszard Kaja
* Scenografia - Ilona Binarsch
Ceny biletów:
NORMALNE ZBIOROWE przedpołudniowe
LOŻA MARSZAŁKOWSKA 50 ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA I 37 ZŁ 27 ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA II 33 ZŁ 23 ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA III 29 ZŁ 19 ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA IV 29 ZŁ 19 ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA V 25 ZŁ 15ZŁ 22 ZŁ
MIEJSCA VI 21 ZŁ 11 ZŁ 22 ZŁ
Bilety Familijne:
* SPEKTAKLE PRZEDPOŁUDNIOWE - 14 ZŁ
* SPEKTAKLE POPOŁUDNIOWE - 21 ZŁ
Bilet Familijny jest ofertą skierowaną do 3 lub więcej osób. Cena biletu jest ceną za jedną osobę wchodzącą w ramach pakietu. Bilet Familijny to bilet, który obowiązuje przy zakupie biletów dla 2 opiekunów i co najmniej jednego dziecka do 12 roku życia, bądź 1 opiekuna i co najmniej dwójki dzieci do 12 roku życia. Przy wykupie biletu familijnego Kasjer może zażądać okazania ważnej legitymacji szkolnej dziecka.
Streszczenie libretta:
I akt
1. Obraz.
Podwórze domostwa wdowy Simon. Wczesny ranek. Po nocnej randce Colin odprowadza Lisę do domu. Koleżanki Lisy, zaniepokojone jej zachowaniem, wtrącają się w ich pożegnanie i zabierają Colina z podwórza. Szczęśliwa Lisa marzy o następnym spotkaniu z ukochanym i zawiesza na drzwiach domu wstążkę - miłosny sygnał. Budzą się ptaki, pieje kogut. Zakochany Colin powraca na podwórka z wieśniakami, którzy żartują z jego miłości. Zdenerwowany Colin wygania ich i zdejmuje z drzwi wcześniej zauważoną wstążkę, którą dla niego zostawiła Lisa. Zza domu wychodzi Lisa i szczęśliwi zakochani tańczą ze wstążką. Obudzona szumem na podwórku wdowa Simon, wychodzi z domu i zauważa Colina - biednego młodzieńca. Zdenerwowana przegania go, a Lisę przywołuje do porządku. Chce ją ukarać, ale w tym czasie na podwórku zjawiają się koleżanki Lisy. Matka prosi Lisę i jej koleżanki o pomoc w rozwieszaniu prania. Chowający się Colin dołącza do dziewczyn i chowa się za mokrym prześcieradłem. Wdowa zauważa go i wściekła wygania Colina i przyjaciółki Lisy. Na podwórko wchodzą żniwiarki, aby umówić się z wdową, właścicielką pola, na zapłatę za skoszone zboża. Simon wręcza im sierpy i drobne monety - wstępną zapłatę. Lisa chciałaby iść z nimi, ale matka każe jej ubijać masło w maselnicy. Gdy dziewczyna zostaje sama, wraca Colin. Pracująca Lisa nie zwraca na niego uwagi. Zaniepokojony chłopak robi wszystko, żeby zwrócić na siebie uwagę dziewczyny. Zakochani tańczą ze wstążką, ale ich taniec przerywa powrót wdowy Simon, która znowu przegania Colina i zdenerwowana zamyka Lisę w domku. Na podwórku z wizytą zjawia się Thomas, bogaty właściciel licznych ziem ze swym gamoniowatym synkiem Alainem. Przekonuje on Simon, by zawrzeć związek małżeński Lisy ze swym synem. Na dowód poważnych zamiarów dołącza sakiewkę z pieniędzmi. Zachwycona wdowa wyprowadza Lisę z domku i przedstawia jej narzeczonego. Lisa nie może uwierzyć w wybór matki i błaga ją o zmianę decyzji. Simon stanowczo odmawia. Obserwujący tą całą sytuację Colin wkrada się na podwórko i zabiera ze sobą Lisę. Zdenerwowana wdowa rzuca się w pościg, a za nią Thomas i Alain.
2 Obraz.
Na polu trwają żniwa. Do pracujących przyłączają się Lisa i Colin. Niestety znowu muszą uciekać przed rozgniewana matką, Thomasem i Alainem. Wieśniacy w chwili odpoczynku zaczynają tańczyć. Wracających Colina z Lisą proszą by zatańczyli dla nich (pas de deux). Tańczących niestety zauważa wdowa. Łapie Lisę i zmusza do tańczenia z Alainem. Gdy tylko Simon i Thomas oddalają się od tańczących, sprytny Colin dołącza do tańca Lisy i Alaina i wykorzystując nieuwagę niefortunnego zalotnika, umyka z ukochaną. Bawiącego się samego Alaina zauważa Simon i znowu zaczyna szukać Lisę i Colina. Znajduje ich między wieśniakami i znowu goni Colina. Gdy wdowa chce zabrać córkę do domu, wieśniakom udaje się ją przekonać, by zatańczyła swój słynny taniec w chodakach. Wszyscy radośnie tańczą, gdy rozlega się grzmot i nadciąga burza. W wichurze, jaka rozpętuje się nad polami, na chwilę odnajdują się Lisa i Colin, ale wkrótce matka zabiera dziewczynę do domu. Tymczasem Thomas ciągnie za sobą, w kierunku wioski, swego syna, gdy podmuch wiatru porywa im parasolkę w powietrze.
II akt
Przemoczone Simone i Lisa wracają do domu. Wieszają mokre chusty przy kominku. Matka jak zwykle dokładnie zamyka drzwi na klucz i zmusza Lisę do przędzenia, a sama przy robótce przysypia. W okienku nad drzwiami pokazuje się Colin i woła Lisę na spacer. Lisa próbuje wyciągnąć klucz z kieszeni matki, ale tylko budzi Simon. Tym razem wdowa postanawia, że Lisa powinna poćwiczyć trochę taniec. Sama akompaniuje jej na tamburynie. Gdy znowu zasypia, Lisa biegnie do okienka i całuje się z ukochanym. Upadający tamburyn budzi matkę i przerażając Lisę, która zaczyna tańczyć zwariowany taniec. Simon sprawdza, czy Lisa przypadkiem nie ma gorączki, ale po upewnieniu się, że wszystko w porządku przyłącza się do tańca córki. Nagle słyszy szum za drzwiami i biegnie je otworzyć. To żniwiarze przychodzą po zapłatę i wnoszą też kilka snopków. Kiedy Simon rozdaje monety, Lisa chowa się pomiędzy żniwiarkami i też dostaje jedną monetę. Wdowa nie może doliczyć się tej monety i biegnie za wieśniakami. Zamknięta Lisa zaczyna marzyć o ślubie z ukochanym i o tym, jak będzie wychowywać swoje dzieci. W tym momencie spod snopów wyskakuje Colin. Dziewczyna bardzo się wstydzi, że młodzieniec dowiedział się o jej marzeniach, ale Colin osusza łzy ukochanej. Na znak swojej miłości Lisa i Colin wymieniają się chustami. Powraca matka Simon. Lisa w pośpiechu chowa Colina do swojej sypialni i nie zdążywszy dobiec do kołowrotka, pada na środku pokoju i udaje ze pracuje przy nim. Matka podejrzliwie patrzy na Lisę, nie rozumiejąc jej zachowania. Dostrzega u córki nową chustę i wściekła zamyka ją w sypialni na klucz. Nadchodzi Thomas z Alainem i notariusz, aby zawrzeć akt ślubu. Za nimi wkraczają zaproszeni wieśniacy. Wdowa daje klucz od pokoju Lisy i prosi Alaina o przyprowadzenie Lisy. Alain otwiera drzwi narzeczonej, za którymi wszyscy widzą Lisę i Colina czule obejmujących się. Na gorące prośby Lisy, Colina, przyjaciółek i samego notariusza, który stwierdza, że miłość jest najważniejsza, Simon zgadza się na ślub córki z ukochanym. Wszyscy pozdrawiają młodych. Zasmucony Alain dostaje od Lisy konika. Wszyscy się bawią, tańczą i cieszą się szczęściem zakochanej pary.
"Córka źle strzeżona"
La Fille Mal Gardee
Akcja dzieła rozgrywa się na wsi, w pobliżu Paryża.
Balet ten jest jednym z najstarszych widowisk o tematyce wiejskiej sielanki. Prapremiera odbyła się 01.07.1789r. w Bordeaux. Jego zabarwienie jest komiczne, a materia muzyczna oparta jest na tańcach i pieśniach ludowych pochodzących z końca 18-tego wieku. Jest to balet z akcją zręcznie skonstruowaną, posiadającą prostą treść o bardzo francuskim charakterze, która osnuta wokół miłości, przekazuje prawdę o życiu wyśmiewając słabości ludzkiego charakteru.
Postaci Lisy i Colina pozwalają stworzyć role o ogromnej wyrazistości oparte na wysokiej technice tańca klasycznego. Wykonawcy tych ról powinni posiadać silną indywidualność - wszak cecha ta w balecie jest decydującym czynnikiem.
Matka Simone jest postacią wręcz wymarzoną dla tancerza, ale ze względu na swoją groteskowość bardzo trudną, w której powinno się wykazać nie tylko kunsztem aktorskim, ale pełnym klasy humorem i dowcipem. Sceny zbiorowe urzekają plastyką ruchu, eksponując sielankowo - pastoralny charakter dzieła. Ocena tego widowiska, tak jak w przypadku innych klasycznych baletów, zawsze będzie należeć do widza. W Operze na Zamku "Córka źle strzeżona" jest drugą realizacją - pierwsza miała miejsce 26 maja 1976 roku na scenie Teatru Muzycznego przy ul. Potulickiej w choreografii E. Paplińskiego, scenografii I. Dobieckiego. Partie solowe wykonywali: Lisa - Janina Galikowska / Teatr Wielki Warszawa; Colin- Jurij Plavnik / Opera Bratysława; Simone - Piotr Hanl / Teatr Muzyczny Szczecin; Alain - Henryk Walentynowicz / Teatr Muzyczny Szczecin.
" ... prawdziwą kreację stworzył Piotr Hanl, w bardzo trudniej charakterystycznej roli wdowy Simone.... dotrzymał mu kroku w stworzeniu komicznej postaci Alaina - Henryk Walentynowicz - wywołując serdeczny aplauz...." Magda Rawika - Głos Szczeciński" 23.07.76 r.
Henryk Walentynowicz*
* Henryk Walentynowicz - tancerz solista, choreograf, pedagog. Związany ze szczecińską sceną muzyczną w latach 1966-72 i 1974-91. Kierownik baletu Opery na Zamku w latach 1985-87 i 1995-96. Obecnie kierownik artystyczny i pedagog Studia Taneczno-Musicalowego Fundacji Balet.