Kobieta – życiem i śmiercią (Inanna – Kobieta i bogini)
Boskość, zmysłowość, piękno, magia. Spektakl, który zaprasza do zachłyśnięcia się kolorem, dźwiękiem, poezją. Baśniowy, mistyczny, odrealniony. Sumeryjska cywilizacja odkrywa tajemnice wszechświata. Kobieta – początkiem i końcem, życiem i śmiercią, miłością i nienawiścią. Bogini Inanna – uosobieniem siły, potęgi, boskości i kobiecości. Pradawny archetyp, symbolizujący żeński pierwiastek, a tym samym zdolność, by wydawać na świat istoty żywe. Macierzyństwo – formą odradzania się ludzkości. Absolutem, bo boskość i kobiecość są nierozdzielne.
Inspiracją do powstania spektaklu Inanna – Kobieta i bogini był mit o Isztar – mezopotamskiej bogini wojny i miłości. Spektakl w reżyserii Renaty Jasińskiej przedstawia losy pięknej i namiętnej kobiety i bogini – Inanny (w tej roli wspaniała Agata Obłąkowska – Woubishet ). Główna bohaterka czysty, liryczny monolog przeplata zmysłowym tańcem. Muzyka, scenografia i kostiumy budują bardzo uroczysty, wręcz mistyczny klimat. Przedstawienie przenosi nas do odległej przeszłości, do świata pradawnych, pierwotnych cywilizacji. Tytułowa Inanna pragnie odnaleźć swoją prawdziwą tożsamość i cel własnej egzystencji. Po udziale w obrzędzie wśród modlących się do niej kapłanów i wspólnej nocy z kochankiem, zstępuje do krainy umarłych, by umrzeć, a potem na nowo się odrodzić.
Spektakl podkreśla duchową wielkość kobiety. Jej rodzicielką moc, siłę, wiarę, zdolność do wielkich poświęceń i cierpień. Erotyzm, emocje i namiętności, od pożądania po rozpacz, tworzą przedstawienie, będące pochwałą kobiecości. Obrazem kultu kobiety prawdziwej, pierwotnej. Intuicyjne spostrzeganie świata, uczuciowość, instynkt macierzyński to formy piękna duchowego w czystej, żeńskiej postaci.
Inanna walczy ze swoją mroczną stroną. Bliźniacza siostra Ereszkigel, bogini śmierci i królowa krainy umarłych kusi Inannę i przejmuje nad nią kontrolę. Upokorzona bogini wyrusza bowiem do sumeryjskiego Hadesu, by umrzeć i zmartwychwstać, zgodnie z utrwalonym we wszechświecie rytuałem. Nasiona mają dawać owoc, a kobiety wydawać na świat potomstwo.
Inanna – Kobieta i bogini to przedstawienie o bardzo poetyckiej treści i bogatej choreografii. Przykład spektaklu, który wraca ze swym repertuarem do korzeni. Liryczny, mistyczny i zdolny oczarować.
Angelika Szubert, Teatralia Wrocław
Internetowy Magazyn „Teatralia”, nr 139/2015
Teatr Arka
Inanna – Kobieta i bogini
reżyseria: Renata Jasińska
scenariusz: Renata Jasińska, Zofia Warzyńska-Bartczak
choreografia: Maciej Cierzniak, Bożena Klimczak
asystent choreografa: Agata Obłąkowska-Woubishet
muzyka: Jacek Zamecki
scenografia: Sylwia Wierzbowska
kostiumy: Małgorzata Bekalarska
korepetycje wokalne: Sylwester Różycki
występują: Agata Obłąkowska-Woubishet, Beata Lech-Kubańska, Joanna Gierdal, Anna Rzempołuch, Anna Rogaczewska, Katarzyna Janekowicz, Maciej Sibilski, Jan Kot, Alicja Idasiak, Dariusz Bajorczyk, Andrzej Kusiak, Marek Trociński, Radosław Wojtas, Tomasz Żytka
premiera: 16 maja 2015
fot. Andrzej Nowak
Angelika Szubert - studentka historii sztuki. Absolwentka dziennikarstwa. Estetka, sentymentalistka, miłośniczka surrealizmu i teatru dramatycznego.