Lord Bemol i jego dwa ziarenka (Lord Bemol)
Zespół pojawia się na scenie ubrany w nieco siermiężne beżowe golfy i jarzące się przewody, przemyślnie wplecione w elementy ubrania (np. jako sznurowadła). Jeśli chodzi o muzykę, Lord Bemol również sięga po miks tradycji z nowoczesnością.
Zresztą na cały koncert można spojrzeć jak na ucieleśnienie tradycji rozumianej jako przekazywanie umiejętności i rodzinnej historii przyszłym pokoleniom. Dwoje z członków zespołu to w końcu dzieci pierwowzoru lorda Bemola – Jorgosa Skoliasa. Zuzanna Skolias, wokalistka, kilkukrotnie przypomina o tym fakcie podczas koncertu. Historia rodzinna została też stematyzowana w tekście Mateusza Pakuły, który skupia się co prawda na biografii Małego Dżordża (jeszcze nie lorda Bemola) i polsko-greckiej historii jego rodziny: „mógł się urodzić w ciepłym kraju / lecz narrator Dżordża jest trochę złośliwy”.
Punktem docelowym tej historii są jednak nie polityczno-narodowościowe zawirowania, ale dorobienie się przez bohatera potomstwa (a nawet wnuka). Zostaje to zapowiedziane już na samym początku: „Ci dwoje przed wami / to są prawdziwe szare eminencje / tej kolorowej opowieści”. Całość została sprawnie opowiedziana przez Pakułę, który zgrabnie metaforyzuje rzeczywistość, często używając achronologicznych, zaczerpniętych z popkultury odniesień, ale jednocześnie udaje mu się pozostać zrozumiałym także dla osób, które tych kontekstów nie rozumieją bądź nie znają historii rodziny Skoliasów. Dzięki temu tekst pozostaje jednocześnie prywatny i uniwersalny.
Zespół aranżuje poszczególne partie w piosenki, a Zuzanna Skolias poprzez pełen ekspresji wokal oraz sceniczną obecność akcentuje najważniejsze fragmenty tekstu i przykuwa uwagę publiczności. Chyba najważniejsze jest jednak to, że widzimy, jak muzycy cieszą się z występu – a ich radość udziela się także odbiorcom.
Aleksandra Spilkowska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 154/2015
Lord Bemol
tekst: Mateusz Pakuła
muzyka: Zuzanna Skolias, Antonis Skolias
zespół: Zuzanna Skolias – wokal, bas, klawisz, Antonis Skolias – perkusja, Miłosz Skwirut – bas, Mateusz Szczypka – gitara
Aleksandra Spilkowska – ur. 1992, studentka krytyki literackiej i wiedzy o teatrze, gdańszczanka mieszkająca w Krakowie.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.