Metaforyczna opowieść o podwodnym królestwie (Yemaya – Królowa Mórz)

Metaforyczna opowieść o podwodnym królestwie (Yemaya – Królowa Mórz)

Spektakl Yemaya – Królowa Mórz to barwna i piękna baśń. Główny bohater – Omar opuszcza rodzinny dom z powodu wojny. Przemierza z ojcem ocean – pod wpływem fali wypada z łodzi, a potem trafia do podwodnej krainy. Inscenizacja zaprasza widzów do miejsca, w którym wszystko jest możliwe. Fantazja miesza się z realnością. Rzeczywistość widziana oczami dziecka zostaje skonfrontowana ze światem dorosłych . Omar jest uchodźcą – spektakl nawiązuje do współczesnych realiów i problemów w sposób subtelny. Bohater nie poddaje się – pragnie znaleźć idealne miejsce dla siebie. Dla swoich kwiatów i dla swoich marzeń.

Premiera spektaklu zbiega się z 70-tym jubileuszem Wrocławskiego Teatru Lalek i czwartą edycją Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci. Yemaya- Królowa Mórz to historia o potędze dziecięcej wyobraźni i ojcowskiej miłości. Głównym bohaterem bajkowej inscenizacji jest chłopiec, który lubi uciekać przed rzeczywistością w swój własny świat. Chętnie prowadzi rozmowy z kwiatami, ziemią, kamieniami. Omar jest dzieckiem natury – nic dziwnego, że podwodne istoty przyjmują go z otwartymi ramionami. Królestwo Yemayi staje się tłem dla jego przygód. Bohater postanawia poznać niezwykły świat. Nie widzi żadnych przeszkód, by tę obcą cywilizację pokochać.

W roli chłopca mamy okazję zobaczyć Agatę Kucińską. Aktorka tworzy wiarygodną postać. Omar jest delikatnym chłopcem o dużych, marzycielskich oczach. Obsadzenie w tej roli kobiety, to sposób, by wyeksponować cechy dziecka – wrażliwość i bogatą wyobraźnię.

Inscenizacja w reżyserii Martyny Majewskiej rozgrywa się na dwóch płaszczyznach, co twórcy spektaklu podkreślają przy użyciu kolorów i różnorodnych rekwizytów. Postaci – reprezentujące ląd – są ubrane na biało – Omar w charakterystyczny, marynarski strój, a Kwiaty (Irmina Annusewicz, Kamila Chruściel, Patrycja Łacina-Miarka) w długie suknie z frędzlami. Ożywienie roślin i innych, wręcz surrealnych postaci, to sposób, by podkreślić baśniowy charakter spektaklu.

Martyna Majewska buduje sceniczny świat przy użyciu metafor. Reżyserka po zakończeniu spektaklu, przyznała, że w ten sposób widzowie mogą sobie wiele rzeczy dopowiedzieć i wyobrazić – ubarwić to, co widzą za pomocą własnej inwencji twórczej. Przedstawienie opiera się na bajkowej koncepcji. Surrealne postaci mówią ludzkim głosem, kwiaty śpiewają, a podwodne, niezwykłe stworzenia z łatwością zaprzyjaźniają się z ludźmi. W inscenizacji pojawiają się niesamowicie oryginalne kreacje bohaterów. Twórcy kostiumów i charakteryzatorzy eksponują niezwykłość świata przedstawionego przy użyciu awangardowych, nietypowych strojów oraz cudacznych rekwizytów.

Przykładem nieszablonowych postaci są Balkon (Grzegorz Borowski) i Kawał Ziemi (Marek Koziarczyk). Bohaterowie przypominają Omarowi rodzinny dom – przywodzą na myśl ukochane miejsca z najbliższego otoczenia, z którymi chłopiec się mocno zżył. Balkon został zapakowany w plastikowe, przezroczyste pudełko. Srebrne, świecące spodnie i drobinki, pokrywające ciało aktora sprawiają, że postać zyskuje wyrazisty wygląd.

Podwodni bohaterowie noszą czerń. Królowa Yemaya to charyzmatyczna, silna kobieta (wspaniała kreacja aktorska Marty Kwiek). Status władczyni podkreśla fantazyjny kapelusz w wyszukanym kształcie i czarna suknia, ozdobiona nitkami. W głębinach oceanu mieszkają sympatyczne, baśniowe stworzenia – śpiewający Rekin Gogo (Grzegorz Mazoń), Dinozaur Hugo (Sławomir Przepiórka) i Płaszczka Manta (Anna Bajer).

W podwodnym królestwie Yemayi postacie śpiewają, bawią się i cieszą urokami życia na dnie oceanu. Węgorz jest dla bohaterów źródłem energii, niezbędnej do uruchomienia czajnika i zrobienia herbaty. Wiadomości przesyła się w specjalnej, mydlanej bańce przy pomocy wodorostów.

Przedstawienie zachwyca piękną scenografią. Przestrzeń sceny zdobią geometryczne, kanciaste dekoracje i długie, proste nitki. Kojarzony z falistymi kształtami, podwodny świat, zyskał w ten sposób oryginalną oprawę. Wizualizacje i światła podkreślają baśniowy charakter inscenizacji i momentami przywodzą na myśl film animowany. Na szczególną uwagę zasługuje także muzyka, którą skomponował Dawid Majewski. Magicznej melodii towarzyszy kilkunastoosobowy chór. Podkład muzyczny buduje klimat – a ten – z powodzeniem przenosi widzów w głębiny oceanu.

Yemaya – Królowa Mórz to piękny i mądry spektakl. Metaforyczny świat i jego bohaterowie, tłumaczą dzieciom w subtelny sposób współczesne problemy. Inscenizacja nawiązuje do wojny w Syrii i tematu uchodźców. Przedstawienie ma na celu rozwinąć i pobudzić w odbiorcach zdolność do współczucia i zrozumienia cudzych trosk oraz lęków. Baśń o podwodnym królestwie podkreśla znaczenie takich wartości jak: tolerancja i akceptacja odmienności.

Angelika Szubert, Teatralia Wrocław

Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 174/2016

Wrocławski Teatr Lalek

Yemaya – Królowa Mórz

scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk

reżyseria: Martyna Majewska

scenografia: Anna Haudek

kostiumy: Anna Haudek, Adam Królikowski

muzyka: Dawid Majewski

multimedia: Jakub Lech

obsada: Irmina Annusewicz, Anna Bajer, Grzegorz Borowski, Kamila Chruściel, Jolanta Góralczyk, Marek Koziarczyk, Agata Kucińska, Igor Kujawski, Marta Kwiek, Patrycja Łacina-Miarka, Grzegorz Mazoń, Sławomir Przepiórka

głos Serca Oceanu: Anna Proszkowska

chórzyści: Anna Jaślar, Magda Rościńska-Frankowska, Iwona Marzec, Katarzyna Szyszka, Wojciech Kruk, Paweł Zdebski, Bartłomiej Białowąs, Mateusz Wiśniewski, Magdalena Kubat, Anna Sejdak, Rafał Makarejczuk, Jakub Luboiński, Natalia Juszczyszyn we współpracy z Solistami Chóru Chłopięcego Narodowego Forum Muzyki

premiera: 28 maja 2016

fot. materiały Wrocławskiego Teatru Lalek

Angelika Szubert – studentka historii sztuki. Absolwentka dziennikarstwa. Estetka, sentymentalistka, miłośniczka surrealizmu i teatru dramatycznego.