Pamiętajcie o… Młynarskim (II etap Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki)
Zanim z ust Cezarego Studniaka padło oficjalne „38. Przegląd Piosenki Aktorskiej uważam za otwarty” ze sceny popłynęło wiele równie ważnych słów. Tegoroczne PPA zostało zadedykowane zmarłemu zaledwie kilka dni wcześniej Wojciechowi Młynarskiemu, związanemu z wrocławskim konkursem od wielu lat. Dyrektor artystyczny Przeglądu w swoim krótkim przemówieniu podkreślił, że minuta ciszy mogłaby okazać się w przypadku tego twórcy niewystarczająca, dlatego zamiast tradycyjnej chwili milczenia zaproponował zgromadzonej na sali publiczności wspólne wykonanie Jeszcze w zielone gramy. Wrocławskie audytorium w zielone grać się nie boi i chętnie uczciło śpiewem pamięć mistrza piosenki.
Wysoko postawiona poprzeczka, po tak zacnym rozpoczęciu wieczoru nie została strącona przez uczestników drugiego etapu konkursu aktorskiej interpretacji piosenki. Dwudziestu wykonawców zaprezentowało wybrane przez siebie dwie kompozycje, na specjalne życzenie obecnej na sali rady artystycznej dośpiewując trzeci utwór. Tym, co szczególnie istotne, i co stanowi niezbity dowód na wywindowany poziom tegorocznych zmagań o nagrodę Złotego Tukana, jest obecność wielu autorskich piosenek – uczestnicy chętnie prezentowali skomponowaną przez siebie muzykę, napisany tekst lub choćby jego tłumaczenie. Ich kreatywność cieszy i sprawia, że w konkursie startują osoby, które mają pomysł nie tylko na ciekawe wykonanie aktorskiej piosenki, ale także na samych siebie i wyrażenie na scenie własnych artystycznych emocji. Członkowie Rady Artystycznej najwidoczniej równie entuzjastycznie reagowali na te przebłyski autorskich popisów, bo spośród siedmiu zakwalifikowanych do finału osób aż czwórka zaprezentowała własne utwory.
Długi, bo przeszło pięciogodzinny etap Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w ciekawy sposób prowadził Paweł Gołębski. Rozwijając swoje konferansjerskie opowieści, dawał kolejnym uczestnikom odpowiednio dużo czasu na przygotowania do występów. Z powodzeniem pomagał mu w tym Maciej Turowski, uzupełniając wypowiedzi prowadzącego o celne, a przy tym zabawne muzyczne wstawki. Turowski bardzo kreatywnie realizował się w swojej didżejskiej pracy, puszczając na przykład fragment utworu Michała Bajora Nie chcę więcej, gdy Rada Artystyczna odpowiadała przecząco na pytanie, czy chcieliby, żeby uczestnik zaśpiewał trzeci, dodatkowy utwór. Na dość przyjemnie swobodną atmosferę koncertu złożyło się jeszcze kilka czynników.
Organizatorzy piątkowego wieczoru inaugurującego 38. PPA zadali sobie wiele trudu, by zjednoczyć obecną w Capitolu publiczność – przyczyniły się do tego przede wszystkim zabawy z kartonami i specjalnie przygotowanymi na tę okazję szalikami. Również zmagający się w konkursowym pojedynku uczestnicy chętniej wywoływali uśmiechy, niż wzruszenia, choć i tych nie zabrakło, jak to na aktorskie pieśni przystało. Do najbardziej udanych występów o ironicznym zabarwieniu można zaliczyć wykonanie Rebeki przez Katarzynę Kłaczek, która na finał odtańczyła choreografię z teledysku Beyonce, oraz zadziwiająco udane połączenie piosenki Bajora Ogrzej mnie z fragmentami Kolorowych snów zespołu Just 5 zaproponowane przez Alicję Juszkiewicz. W zgoła inną nutę uderzył Marcin Januszkiewicz odśpiewując kolejno Pieśń Legionów Polskich oraz Nim wstanie dzień. Trzy różne oblicza zaprezentowała z kolei Katarzyna Janiszewska, żonglująca zróżnicowanymi wcieleniami i emocjami w dwóch piosenkach Toma Waitsa oraz w Powrocie Gintrowskiego i Kaczmarskiego – każdy z jej występów został pieczołowicie przygotowany pod kątem aktorskim, a towarzyszyły im równie udane popisy aktorskie.
Uczestnicy Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki walczą o główną nagrodę – Złotego Tukana – ale w ich zasięgu znajdują się również inne wyróżnienia, jak choćby Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Publiczności. Wszystkie wątpliwości rozwiane zostaną podczas Koncertu Finałowego, który odbędzie się w najbliższy piątek.
Katarzyna Mikołajewska, Teatralia Wrocław Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 197/2017
38. Przegląd Piosenki Aktorskiej (24 marca – 2 kwietnia 2017)
II etap Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki
Prowadzenie: Paweł Gołębski
Scenografia: Mateusz Stępniak
Występują: Aleksandra Bugaj, Marcin Januszkiewicz, Natalia Juszczyszyn i Projekt O Roboczej Nazwie, Iga Kozacka, Izabela Kubrak, Marianna Linde, Karolina Micuła, Karolina Szeptycka, Julita Wawreszuk, Katarzyna Janiszewska, Katarzyna Kłaczek, Ewelina Zawada, Dominika Handzlik, Tomasz Kowalski, Paulina Grochowska, Kalina Hlimi-Pawlukiewicz, Alicja Juszkiewicz, Justyna Koko, Dorota Kuziela-Brudzińska, Agnieszka Przekupień.
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, 24 marca 2017
Katarzyna Mikołajewska – rocznik 89. Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalnością krytyka artystyczna. W teatraliach od 2010 roku. Recenzuje spektakle także dla artPapieru, Czasu Kultury i redaguje dział Teatr w „2Miesięczniku. Piśmie ludzi przełomowych”. Kiedy nie przesiaduje we wrocławskich teatrach lubi uprawiać turystykę teatralną, choć żałuje, że wciąż nie ma na to zbyt mało czasu.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.