
Pod dachami Paryża (La Boheme)
Opera wiedeńska kojarzy się przede wszystkim z Staatsoper, czyli Operą Państwową, wystawiającą najznakomitsze spektakle operowe z wielkimi gwiazdami. Na mapie miasta widnieje także mniejsza, lecz wcale nie gorsza, instytucja – Volksoper, czyli Opera Narodowa. Ma ona czasem opinię teatru „emerytalnego, co wydaje się bynajmniej niesprawiedliwe, ponieważ odwiedzają ją rzesze młodych . Ponadto, jest znana z tego, że spektakle są wystawiane w języku niemieckim, co zmniejsza ilość potencjalnych turystów, którzy z angielskich napisów mogą korzystać przede wszystkim w Staatsoper. Wreszcie, słynie z klasycznego repertuaru i raczej konserwatywnych inscenizacji, co niewątpliwie przypada do gustu konserwatywnej wiedeńskiej publiczności.
La Boheme Giacoma Pucciniego gości na scenie Volksoper dosyć często. W sezonie 2015/2016 można ją oglądać w reżyserii Niemca Harry’ego Kupfera, znanego ze współpracy z Komische Oper w Berlinie. W rolach głównych zobaczymy m.in. Kristiane Kaiser (Mimi), Mehrzada Montazeri (Rodolphe) i Anję-Ninę Bahrmann (Musette). W styczniowym spektaklu śpiewacy odegrali swoje partie równo, aczkolwiek nie bez potknięć. Nie zawsze wysokie dźwięki były zaśpiewane czysto, a tekst w pewnych momentach wydawał się niewyraźny. Dla kogoś przyzwyczajonego do żywiołowych reakcji publiczności chociażby w Staatsoper, chłodna reakcja bywalców Opery Narodowej może być zastanawiająca i prowokuje myśl, że są oni wytrawnymi melomanami. Myśl owa nie jest bezpodstawna, gdyż znacząca ilość wiedeńczyków kończy szkoły muzyczne. Poza tym, Wiedeń jest światową stolicą muzyki poważnej, a zatem okazji do kształcenia się w tym kierunku jest niemało.
Abstrahując od niezbyt porywającego wykonania śpiewaków, spektakl Kupfera zasługuje na uznanie ze względu na dekoracje i kostiumy. Scena zaprojektowana przez Reinharta Zimmermanna kojarzy się z artystycznym atelier pod dachami Paryża oraz paryskim życiem z obrazów Toulouse-Lautreca, co niewątpliwie bardzo wpisuje się w klimat libretto. Eleonore Kleiber zadbała o kostiumy z epoki, co nadaje jeszcze większej wiarygodności. Dwa wspomniane wyżej elementy należą do głównych atutów Volksoper, którymi może się poszczycić niemal każdy spektakl produkowany przez tę instytucję.
Irena Mostowicz, Teatralia Zagranica
Internetowy Magazyn "Teatralia", numer 162/2016
Volksoper, Wiedeń, Austria
La Bohème
Giacomo Puccini
Reżyseria: Harry Kupfer
Scenografia: Reinhart Zimmermann
Kostiumy: Eleonore Kleiber
Dyrygent: Marc Piollet
Obsada: Caroline Melzer, Melba Ramos, Mehrzad Montazeri, Daniel Ochoa, Klemens Sander, Yasushi Hirano, Christian Drescher, Andreas Mitschke, Andreas Baumeister.
fot. materiały Volksoper
Irena Mostowicz - doktorantka na Wydziale Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Wiedeńskim
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.