Rekonstrukcja – przywrócone życie (EXTension (-))

Rekonstrukcja – przywrócone życie (EXTension (-))

Scena skondensowana do pasa 2×5 metrów wyłożonego piachem. Od niego pociągnięta do samego sufitu płachta z prześcieradła. Na nią rzucane projekcje. U podnóża tego kina leży jakiś nieodgadniony kształt. Głaz, trup? Ciężka elektroniczna muzyka wprowadza w groźny klimat, podsycając ciekawość tego, co nastąpi.

Grupa A.lter S.essio to kolektyw taneczny, który kontekstów do swoich dzieł szuka poza tradycyjnymi kręgami. EXTension (-) jest efektem poszukiwań w tańcu japońskim okraszonym pewnymi technologicznymi dodatkami, wideoinstalacją i nowoczesną muzyką.

Zgodnie z opisem spektaklu, na scenie ciało zostało rozłożone na czynniki pierwsze. Odwrócone odliczanie do śmierci. Życie przewrócone do góry nogami, gdzie śmierć jest początkiem, koniec jest chaosem i drogą odnajdywania siebie. Widzimy w tej przewrotnej chronologii, jak ciało odzyskiwane jest przez kobietę. Powoli każdy węzeł, krępujący kończyny, zrzucany jest z impetem i odsłania nowe możliwości ruchu. Ciało uwalnia się, idzie w kierunku natury, wyswobadza się z więzów, które być może symbolizują kulturę, cywilizację, starzenie się, dostosowywanie, utratę siebie dla jakiejś idei.

Ten alegoryczny spektakl przedstawił życie w soczewce, która ukazuje odwróconą optykę. Śmierć przechodzi w życie, węzły rozrywają się, spokój zmienia się w chaos, starość w młodość. Wszystko to wymalowane ciałem pięknej tancerki (Yum Keiko Takayama). W tej krótkiej wędrówce aktorka powoli znosi ograniczenia, które wadziły jej ruchom. Powoli także staje się bardziej otwarta. Łapie coraz więcej kontaktu wzrokowego z publicznością. Zmysłowości nadaje snujący się dym z wytwornicy, w pewnym momencie tak gęsty, że myślę, że śnię. Oniryczność spektaklu zasadza się na balansowaniu między jaskrawym i ciężkim dźwiękiem elektroniki a delikatnością szat owiewających ciało aktorki. Hipnotyczny seans, choć krótki (40 minut), absorbuje uwagę całkowicie.

Aleksandra Pyrkosz, Teatralia Warszawa
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 108/2014

10. Międzynarodowy Festiwal Teatr Tańca Zawirowania (Warszawa, 24–29 czerwca 2014)
A.lter S.essio
EXTension (-)
pomysł, realizacja, zdjęcia i dźwięk: Fabrice Planquette
choreografia, wykonanie, Yum Keiko Takayama
tekst: Arnaud Michniak
kostiumy: Fabrce Planquette, Yum Keiko Takayama
wideo: Thierry Wilmort
produkcja: Panem Et Circeness/Charlotte Auche
fot. Ludovic Leleu