Sytuacja tańca (PARA Con Tango Club czyli Pan Ta(n) Rey)
Wraz z otwarciem sceny na ulicy Paulińskiej twórcy Teatru Barakah postanowili wprowadzić do repertuaru nowe rodzaje widowisk i eksperymentów parateatralnych. Jedną z ich propozycji są przedstawienia taneczne – kompilacja tańca, zabawy choreografią oraz teatru.
W cykl Obszar Tańca wchodzi kilka różnorodnych spektakli, które są efektem pracy całego zespołu, a sytuują się na granicy tańca klasycznego, współczesnego i improwizacji strukturalnych. Na jednej scenie spotykają się tancerze z bardzo różnorodnymi doświadczeniami w zakresie ruchu, którzy – mimo wszelkich różnic warsztatowych – potrafią stworzyć spójny pokaz.
W PARA Con Tango Club czyli Pan Ta(n) Rey kilka klasycznych kroków tanga twórcy połączyli z licznymi improwizacjami, wpisując je w opowieść o kobietach walczących o względy jedynego na scenie mężczyzny, potrzebnego im jako partner do tanga. Przeróżne wariacje ruchowe stały się ich bronią o utrzymanie męskiego zainteresowania. Bohaterki występują w kolorowych kostiumach, które w trakcie oglądania zamieniają się w barwne plamy. Ciągle splatane, rozplatane i rozchodzące się ciała czynią widowisko niezwykle dynamicznym i miłym do obserwacji. Tancerze wchodzą na scenę naprzemiennie, wykorzystując z powodzeniem całą przestrzeń, raz po raz siadając na krzesłach bądź rozciągając się przy ścianach. Chwile przerwy są preludiami do ponownych wejść, wszystko bowiem, co najważniejsze, ma rozgrywać się na środku. Dwa razy między jedną z tancerek a mężczyzną dochodzi do polsko-francuskiej wymiany zdań rozegranej w przekomiczny sposób. Ten krótki dialog ma uświadomić widzom, że taniec często bywa lepszym i skuteczniejszym medium komunikacji niż same słowa.
Projekt wpisuje się we współczesną dyskusję na temat roli i żywotności sztuki tanecznej, która jako popis wirtuozerii wciąż cieszy się dużym powodzeniem, o czym świadczy ogromna ilość telewizyjnych tanecznych talent shows. W cyklu Iwony Olszowskiej mamy natomiast do czynienia z czymś odmiennym. Czerpie się tu z innych dziedzin sztuki, a powstające spektakle sytuują się na granicy tańca i performansu. Prezentowane nam improwizacje świadczą o poszukiwaniach opartych nie tylko o doskonalenie techniki, ale i przeżycie wewnętrzne. Ten rodzaj nieskrępowanego i wyzwolonego od rygorów tradycji baletowej teatru staje się coraz bardziej atrakcyjny dla patrzącego i zachęca do partycypacji.
Kaja Podleszańska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 103/2014
Teatr Barakah w Krakowie
PARA Con Tango Club czyli Pan Ta(n) Rey
prowadzenie: Iwona Olszowska
taniec: tancerze EST / Hurtownia Ruchu: Monika Kiwak, Alicja Miszczor-Jobda, Iwona Olszowska, Dominika Szala-Wetland, Małgorzata Werbińska, Edward Rey (gościnnie)
muzyka: Marcin Janus
premiera: 16 maja 2014
Kaja Podleszańska – 1992, studentka teatrologii na UJ, feministka, miłośniczka szeroko pojętej literatury i zdrowego jedzenia, lubi słońce, mieszka w Krakowie.